شیردهی، ضامنی برای سلامت مادر و کودک

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، خبرنگار ما در این شماره به سراغ رضوان شاهپورزاده، مسئول مرکزمشاوره شیردهی بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید.
وی در ابتدا با بیان اینکه حدود 17 سال در خدمت مادران عزیز هستم گفت: بطورکلی تغذیه باشیر مادر نقش به سزایی در سلامت، رشد و نمو نوزاد و همچنین سلامت مادر دارد.
وی افزود: بدون دانستن اطلاعات مربوط به شیردهی ممکن است سلامت نوزاد و مادر را به خطر بیندازد.
شاهپورزاده تصریح کرد: مرکز مشاوره شیردهی در زمینه های آموزش فوائد تغذیه باشیر مادر، روشهای صحیح شیردهی، آموزش راههای افزایش شیرمادر، آموزش تغذیه مادر در دوران شیردهی، مشکلات شایع دوران شیردهی و راههای پیشگیری از آن و درصورت ابتلا به بیماری درمان آن، آموزش شیردهی نوزادان نارس، آموزش نحوه استفاده از وسایل کمکی درشیردهی از جمله رابط شیردهی،کاپ، شیردوش و غیره، آموزش شیردهی مادران شاغل و نحوه دوشیدن شیرو ذخیره آن آماده ارائه خدمت به مادران می باشد.
وی ادامه داد: بطور کلی به استثنای درصد بسیار کمی از مادران که به دلایل مختلف مجبور هستند در کنار تغذیه نوزاد با شیرمادر از شیر مصنوعی نیز استفاده نمایند بقیه مادران می توانند به راحتی نوزاد خود را باشیرخود تغذیه نمایند.
وی اظهار داشت: طبق تجربه حقیر، هر چه مادر در اجرای این امر الهی مصمم تر باشد و یا درصورت بروز مشکل در این زمینه زودتر جهت رفع آن اقدام کند؛تأثیر زیادی درموفقیت شیردهی و به دنبال آن افزایش سلامت مادر و نوزاد دارد. در این میان از نقش خانواده و همکاری اعضای خانواده در محقق شدن این امر مهم نمی توان چشم پوشید.
وی در پایان از مادران شیرده درخواست کرد جهت حفظ سلامت خود و فرزندان دلبندخویش سعی کنند کودک خود را فقط باشیر مادر تغذیه کنند؛ در صورت بروز هر مشکلی در این زمینه و قبل از شروع هر نوع تغذیه به غیر از شیرمادر حتماً با مشاوران مراکز بهداشت مشورت کنند تا درصورت نیاز به مرکز مشاوره شیردهی ارجاع ، و نوزادن خویش را از این نعمت الهی محروم نکنند؛ چرا که بعضاً مراجعه دیر هنگام زمان بروز مشکلات شیردهی غیر قابل برگشت است.

گزارش: اکرم عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا