سمانه رمضانپور، ورزشکار تیرانداز با کمان خواستار شد: حمایت بدون تبعیض مسئولین برای ادامه ورزش تیر و کمان

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ تیراندازی با کمان از ورزش های مورد علاقه بانوان در بافق شده است و در سالیان اخیر این بانوان بودند که افتخاراتی برای خود و شهرشان رقم زده اند؛ در این شماره به سراغ ” سمانه رمضانپور” رفته که مدتی است از ورزش کناره گیری کرده، با وی به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید:

«سمانه رمضانپور» متولد ۱۲ شهریور سال ۱۳۷۴ کارشناس ارشد مدیریت دولتی، شاغل در مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران. او از سال 1393 فعالیت خود را در رشته تیراندازی با کمان آغاز کرد و بعد از گذشت سه ماه با حضور پیاپی در تمرینات موفق به کسب رتبه در استان یزد شد و رفته رفته با تمرینات بیشتر در مسابقات کشوری جوانان راه یافت و دو هفته بعد از آن در مسابقات بزرگسالان که در هر دو انتخاب تیم ملی حائز رتبه شد، شگفت انگیز بود ورزشکاری در مدت کوتاه و بدون پشتوانه بتواند در بین ورزشکاران حرفه ای و باتجربه کشور رتبه کسب نماید و حرفی برای گفتن داشته باشد.

به عنوان یک قهرمان تیر اندازی با کمان در گوشه ذهن ها ماندگار شدم

وی در پاسخ به این پرسش که « چگونه به این ورزش روی آوردید؟» عنوان کرد: بسیار اتفاقی با این رشته ورزشی آشنا شدم و هیچ گاه فکر نمی کردم که به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال نمایم، وقتی در این عرصه قدم گذاشتم علاقمند شدم و با وجود چالش ها و سختی های زیاد با تمام قوا این ورزش را ادامه دادم که خدا را شکر تا زمانی که در این رشته فعالیت داشتم جزء نفرات بهترین کشور و به عنوان یک قهرمان تیر اندازی با کمان در گوشه ذهن ها ماندگار شدم.

تیراندازی با کمان محدودیت سنی ندارد

وی درباره اینکه علاقمندان به این رشته ورزشی باید از چه سنی ورود پیدا کنند گفت: این رشته ورزشی محدودیت سنی ندارد و علاقمندان از هر سنی می توان فعالیت خود را آغاز کنند؛ اما برای کسب نتیجه بهتر است که از سنین پایین تر شروع نمایند، ناگفته نماند که این رشته ورزشی به جثه و قدرت بدنی فرد نیز بستگی دارد.
وی افزود: بنیه بدنی در این رشته حائز اهمیت است، اما اگر استعداد، تلاش و پشتکار در کنار آن باشد بهتر و نیز زودتر به این نتیجه دلخواه می توان دست یافت.

بدون حمایت مالی ادامه این مسیر دیگر بی فایده بود

وی در پاسخ به این پرسش که “چرا سمانه ای که در اوج بود دیگر از او خبری نیست؟” بیان کرد: اتفاقاتی رخ داد که گفتن آن خوشایند نیست به همین خاطر مدتی از این رشته فاصله گرفتم؛ به دلیل هزینه های سنگینی که تیراندازی با کمان دارا می باشد، بدون حمایت مالی ادامه این مسیر دیگر بی فایده و تامین هزینه ها برای من ورزشکار امکان پذیر نبود.

با دستور فرماندار کاری پیش نرفت که آن هم دور از انتظار نبود

وی یاد آور شد: چندین بار پیگیر حمایت مالی از سوی باشگاه آهن شدم؛ حتی با دستور مستقیم فرماندار شهرستان هم کاری پیش نرفت که آن هم دور از انتظار نبود.
وی درمورد این که امید است در المپیک 2028 حضور داشته باشد گفت: بنده از سال 1401دیگر تمرین مکرر نداشته،ولی قطعا اگر حمایت مسئولین باشد این انتظار دور از ذهن نیست.
وی در پاسخ به این پرسش ” اگر شما جای مبینا فلاح بودید آیا مقام بهتری را کسب می کردید؟” عنوان کرد: اصولا خودم را با کسی مقایسه نمی کنم، در طول مدتی که در میادین مسابقات حضور داشتم همیشه جزء نفرات برتر مسابقات بودم، البته بدون هیچ گونه حمایت ارگان یا باشگاهی، اگر ورزشکاری با چنین شرایطی بتواند در کشورحرفی برای گفتن داشته باشد با حمایت بی شائبه مالی قطعا نتایج بهتری کسب خواهد کرد.

فقط یک اسم از هیئت ورزشی تیراندازی با کمان باقی مانده است

وی درباره اینکه یک تیرانداز عادی برای شروع باید چه اقداماتی انجام دهد گفت: چند سالی است که فقط یک اسم از این هیئت ورزشی باقی مانده است، متاسفانه مکانی برای تمرین و آموزش به ورزشکاران نیست. بارها درخواست زمین و مشکلات را بیان نمودیم، اما بی فایده بود.

وی تصریح کرد: با وجود سرمایه های عظیم در این شهرستان یک زمین اختصاصی و استاندارد برای این ورزش در نظر گرفته نشده است که یک ورزشکار بدون دغدغه به تمرینات خود بپردازد و برای تمرین باید به مرکز استان یزد مراجعه کند.

وی اضافه کرد: نمی دانم آیا ورزشکاران این شهرستان سهمی از سرمایه های این شهر دارند یا مختص عده ای اندک هست.

وی درباره هزینه یک کمان استانداردگفت: قیمت یک کمان حرفه ای حداکثر 500 میلیون تومان است؛ اما اگر کمان توسط حامی مالی(اسپانسر) تهیه شود امکان دارد قیمت نجومی مثلا از یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان برآورد شود. که اگر قیمت کمان این مقدار باشد بعید می دانم کسی به سمت این رشته ورزشی بیاید مگر اینکه قرار باشد هزینه های ورزش از طریقی جبران شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ” آیا درست است که لرزش دست موجب می شود تا تیر به خطار رود؟” بله؛ قطعا همینطور هست! لرزش دست به دلیل نگرانی(استرس) و ضعف بدنی ورزشکاراست، اگر ورزشکار از لحاظ ذهن و قدرت بدنی در شرایط مناسبی باشد میزان لرزش دست به مراتب کمتر خواهد بود. در کل نگرانی(استرس) جزء جدا نشدنی از ورزش و ورزشکار است که باید آن را کنترل و مدیریت نمود.

خواستار حمایت بدون تبعیض مسئولین برای ادامه این ورزش هستم

وی در پایان از مسئولین خواستار شد: تشکر می کنم از تمام مسئولین که در دوران تصدی خود، مرا حمایت کردند. من همچنان خواستار حمایت بدون تبعیض مسئولین برای ادامه این ورزش هستم. چرا که در نظام تبعیض آمیز انسان های ناشایست بالا می آیند و انسان های شایسته کنار زده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا