زمان مغزگیری درختان پسته است و نیاز به آبیاری دارد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ خبرنگار افق کویر روز یکشنبه سوم تیرماه جهت ملاقات عمومی با فرماندار به فرمانداری بافق مراجعه نمود؛ هنگام ورود به فرمانداری با جمعیتی از کشاورزان روبه رو شد؛ که از قطع برق چاه های کشاورزی خود گلایمند بودند. «اکبر شفیعی» یکی از کشاورزان به خبرنگار ما گفت: همه ما خرده مالک هستیم و کمتر از یک ساعت نوبت آب داشته و هر روز چاه های کشاورزی 5 ساعت خاموش می‌شود.
وی افزود: به اداره آب منطقه ای و اداره برق نیز چندین مرتبه مراجعه نمودیم و آنان می‌گویند این اقدام سراسری انجام می شود.
وی در ادامه بیان کرد: یک کشاورز خرده مالک توانایی خرید زمین برای ایجاد پنل های خورشیدی ندارد و حتی اگر زمین هم باشد خرید پنل ها هزینه دارد.
زمان مغزگیری درختان پسته است و نیاز به آبیاری دارد
وی عنوان کرد: درختان در این موقعیت زمانی به آبیاری نیاز دارند و در حال حاضر زمان مغزگیری درختان پسته است و نیاز به آبیاری دارد.
حوالی ساعت 10 صبح « ابوالقاسم دهقان» فرماندار بافق به جمع کشاورزان پیوست و یکی از کشاورزان در احوال پرسی به وی گفت: رسیدن بخیر و وی ناراحت شد و خطاب به همه گفت من با شما که جلسه نداشتم با رییس اداره حفاظت از محیط زیست جلسه داشته و در خانه استراحت نمی کردم، در همان لحظه یکی از حاضرین گفت: رسیدن بخیر از عادت های احوالپرسی ما شهروندان بافقی است و شما ناراحت نشوید.
در ادامه فرماندار به کشاورزان گفت: من با رییس اداره برق گفتگو نموده و پیگیر همین مسائل بودم و ظلمی که در حق شما کشاورزان می شود در هیچ زمانی نشده است و درختان در حال ازبین رفتن می باشند.

اولین چاهی که قطع می شود؛ چاهی است؛ که قوانین را رعایت می کند
شفیعی عنوان کرد: کشاورزان مشکلات متعددی دارند؛ برخی از چاه های کشاورزی غیر مجاز هستند و کنتور هوشمند نیز ندارند و برق این چاه ها قطع نمی گردد و اولین چاهی که قطع می شود؛ چاهی است؛ که قوانین را رعایت می کند و کنتور هوشمند نیز دارد و این عین بی عدالتی است.

کشاورز دچار سردرگمی می‌شود
در ادامه شفیعی درختان خود را شبیه به طفلی دانست که پرورش داده است و حال نمی تواند بی تفاوت باشد و آن را رها نماید . وی ابراز گلایمندی کرد و گفت: بدون هماهنگی برق قطع می شود و هنوز آب به زمین نرسیده است برق قطع می گردد و کشاورز دچار سردرگمی است.

نگاه متفاوتی باید به شهر بافق شود
وی عنوان کرد: آب و هوا و زمین های بافق با دیگر شهرستان ها تفاوت زیادی دارد و نگاه متفاوتی باید به آن شود؛ حتی درختان خرما در این شرایط مقاوم نبوده و در حال ازبین رفتن می باشد.
وی اظهار کرد: با 2 درصدی که فرمانداری از معادن دریافت می کند؛ منطقه ای را جهت نصب پنل های خورشیدی در نظر بگیرد و این کار را به سرانجام برساند.

هیچ قدرتی نتوانسته است که عوارض را دریافت کند
فرماندار بدون وقفه بعد از صحبت های شفیعی گفت: من باید توضیح دهم، به گونه ای جوی ایجاد نمودند که فرماندار پول ها را می گیرد و خرج نمی کند؛ شهر بافق 30 معدن دارد و هیچ قدرتی نتوانسته است که عوارض را دریافت کند و تنها دو معدن در شهر بافق (7 الی 8 درصد) عوارض پرداخت کردند.
وی افزود: حساب هاب بانکی مسدود خواهد شد و پیگیر آن بوده؛ اما این کارها الان برای شما فایده ای نخواهد داشت باید چاره ای دیگر اندیشید.
یکی از کشاورزان گفت: در خبری که از صدا و سیما پخش گردید، عنوان کردند که چاه های کشاورزی خرده مالکان خاموش نخواهد شد، اما خلاف آن انجام شده است.
«دهقان» رییس اداره برق که در این نشست حضور داشت و تمام صحبت ها را می شنید گفت: کلیه چاه های کشاورزی کنتور هوشمند دارند و برق همه آن ها قطع می گردد؛ اگر چاهی کنتور هوشمند نداشته باشد، به ما اعلام گردد تا مورد بررسی قرار گیرد.

روزهای تعطیل نیز برق چاه ها خاموش می شود
وی افزود: شرایط به گونه ای است که حتی روزهای تعطیل نیز برق چاه ها خاموش می‌شود و مصوبه شورای امنیت کشور است.
وی بیان کرد: به مشترک های صنعتی نیز ابلاغ شده است که در هفته سه روز قطعی برق خواهند داشت و اگر پنل های خورشیدی نصب نمایند از قطعی برق معاف خواهند شد.
وی اظهار کرد: تمام اداره ها نیز باید ساعت 13 تعطیل شوند در غیر این صورت بعد از ساعت 13 و پانزده دقیقه برق اداره قطع می‌گردد و تمام اداره ها و سازمان ها باید در پنج سال آینده پنل خورشیدی نصب نمایند.
یکی از کشاورزان عنوان کرد: چرا نصب پنل‌های خورشیدی را از کشاورزان می‌خواهید شروع کنید و از خودتان شروع نمی‌کنید؟ فرمانداری بهترین شرایط برای ایجاد پنل های خورشیدی دارد.

آقای فرماندار شما راهکار دهید
یکی دیگر از کشاورزان عنوان کرد: بیایید همه چاه ها را تعطیل کنید و خیال همه را راحت نمایید، سال گذشته نیز جهت خاموشی چاه ها راهکار خواستیم، اما نتیجه ای نداشت و در حال حاضر می گویند هر روز باید چاه ها خاموش شود، آقای فرماندار شما راهکار دهید، چگونه از درختان خود مراقبت نماییم که بتوانند نفس بکشند!
شایان ذکر است: این نشست پس از یک ساعت و نیم به پایان رسید. و کشاورزان به فرماندار اعلام کردند؛ ما منتظر خبر شما هستیم. اما در خبری دیگر پنجشنبه به تاریخ هفتم تیرماه سالجاری فرماندار بافق در گفتگویی ویژه به خبرنگار، گفت: برخی از کشاورزان از بنده تشکر کردند که خاموشی چاه ها از 5 ساعت به 3 ساعت کاهش یافته است.

حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا