دل داغدیده کشاورزان

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ قطعی برق چاه‌های کشاورزی به دلیل مدیریت مصرف برق مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد و سبب بروز نارضایتی‌های در بین این قشر در شهرستان بافق شده است؛ که خبرنگار افق کویر در این مورد با چند تن از کشاورزان گفتگو نموده است؛ که در ادامه می خوانید.

خاموشی های پی درپی موجب سوختن پمپ شد

“محمود شفیعی” مسئول چاه قویدل گفت: خاموشی چاه ها به ویژه در سال اخیر مشکلات بسیاری را ایجاد نموده است، چند ماه قبل “پمپ آب کف کش” برای چاه تهیه نموده بودم و خاموشی های پیاپی آب موجب سوختن پمپ شد و 120 میلیون تومان بابت پمپ خسارت وارد شد.
وی در ادامه بیان کرد: خاموشی های اداره برق نیز به خاموشی هایی که قبلا وضع شده بود اضافه گردید و مشکلات زیادی ایجاد نموده و بیشترین ضربه را به کشاورز وارد کرده است.

نقش اداره برق در خسارت به کشاورزان به اندازه اداره آب است

وی در ادامه افزود: کشاورز با تورمی که در جامعه وجود دارد برای تولید محصول هزینه‌های زیادی می کند و در زمان برداشت محصول؛ یا اداره آب منطقه ای آب را قطع می‌نماید یا اداره برق باعث خاموشی ها می شود و نقش این اداره در ایجاد خسارت به اندازه اداره آب است.

چگونه در دمای 60 درجه درختی را زنده نگه دارم

وی عنوان کرد: آیا شهرستان بافق با وجود خاک و آب شور، دمای بالا و تبخیر زیاد با مناطق دیگر تفاوت ندارد؟ وقتی آب و برق قطع باشد چگونه در دمای 60 درجه درخت را زنده نگه دارم مگر درآمد کشاورزی چقدر است که اداره برق 250درصد هزینه های خود را بالا برده است و بنده باید سالی 15 میلیون تومان در این مورد هزینه نمایم.
پوکی پسته تا 80 درصد

شفیعی در ادامه گفت: سال جاری 70تا80 درصد پوکی پسته داشته و خسارت به کشاورزان وارد شد و دلیل آن نبود آب کافی در زمان مورد نیاز است.

کشاورزان حمایتی از جانب مسئولان دریافت نمی کنند

وی در ادامه گفت: کشاورز باید هزینه کارگر را تا چیدن پسته بپردازد و بعد کیلویی 5 هزار تومان به ترمینال پسته برای پوسته گیری بدهند و در مجموع درآمد محصول پسته حاصل هزینه کارگر و حتی ترمینال پسته را نمی دهد و همچنین کشاورزان حمایتی از جانب مسئولان نمی شوند و بیشترین و بدترین ضربه را به کشاورز وارد می کنند؛ چرا نمایندگان مجلس هیچ حمایتی از کشاورزان نمی کنند؟!

شوری در ریشه درخت نفوذ کرده است

یکی دیگر از کشاورزان منطقه گودگوار گفت: چند سال پیش اعلام شد که سالی دو ماه خاموشی در زمستان داشته باشید؛ با توجه به اینکه کوددهی درختان پسته در زمستان انجام می شود و EC (شاخص تعیین شوری آب) آب بافق در منطقه گود گوار بالای 10هزار EC است و آب شویی زمستانه لازم دارد یعنی در تابستان امکان آبیاری مناسب وجود ندارد و باید در زمستان که تبخیر آب کمتر است آب شویی انجام شود و این اتفاق در سال های گذشته و چند سال اخیر صورت نگرفته و شوری در ریشه درخت نفوذ کرده است و در تابستان زمان آبیاری شوری در خاک حل می شود و محصول کشاورزی را بی مغز و سیاه می کند، چرا که درخت قوی نیست آفتاب زدگی ایجاد می نماید و درختان تنه سرخی می گیرد و ریزش برگ در درختان ایجاد می شود و اداره برق هم در این موضوع دخیل بوده است و بعضی از چاه های کشاورزی را ملزم نموده است که روزی از 3 تا 5 ساعت خاموشی داشته باشند که حدود 120ساعت در ماه می شود یعنی برای درختان پسته که هر ماه نیاز به ابیاری دارد، فاصله آبیاری 35 روز می شود و وقتی این اتفاق صورت می گیرد به درختان شوک وارد گردیده و این امر موجب پوکی محصولات، زرد شدن برگ درختان و غیره می شود.
وی در ادامه بیان کرد: در منطقه گودگوار در سال 75 یک پروانه بهره برداری به این چاه دادند و گفته شده شما در سال 3هزار ساعت آب دارید (یعنی حدود 4ماه و نیم در سال ) و این امر کارشناسی نبوده و با این شرایط امکان کشت وجود ندارد برای کشت گندم و جو حداقل 5ماه در سال آب نیاز است.
وی افزود: در سال 1402 بیان شد که فقط 3 هزار ساعت آب دارید و آب را قطع کردند و این قطعی ها که در زمستان ایجاد می شود امکان شوری زدایی درختان وجود ندارد.
وی گفت: برای صنایع آب زیاد دارند؛ ولی آب چاه های کشاورزی را قطع می نمایند حداقل به اندازه فضای سبزی که کشاورزان ایجاد نمودند ادارات احترام بگذارند.

اداره آب منطقه ای همکاری لازم را انجام نمی دهد

وی عنوان کرد: مرتب چاه های آب کشاورزی را قطع نموده و یک تنش آبی به این چاه وارد کردند و موضوع به این سادگی نبود و کشاورزان بارها اعتراض خود را در فرمانداری ، بخشداری و غیره مطرح نمودند و اما اداره آب منطقه ای همکاری لازم را انجام نمی دهد و گفته شده فقط تا پایان شهریور ماه قادر به استفاده از آب هستید و کشاورزان تعهدی بدهند که از پایان شهریور دیگر آب برداشت ننمایند.

از پایان شهریور تا آخر سال آب به کشاورزان تعلق نمی گیرد

وی افزود: پایان شهریور پایان محصول است و وقتی محصول از درخت جدا می شود نیاز به آبیاری دارد؛ ولی گفته شده که از پایان شهریور تا آخر سال آب به کشاورزان تعلق نمی گیرد و در سال 1398 کشاورزان شکایت نموده و آب منطقه ای ملزم به تأمین آب شده است، ولی این موضوع را نمی پذیرند و گفته شده بیشتر از 3هزار ساعت آب ندارید؛ در این مدت نیامده اند بگویند که شما 3هزار ساعت آب بیشتر ندارید بنابراین درخت نکارید و محصول جو بکارید.
وی تصریح کرد: این درست نیست که در 150چاه کشاورزی که وجود دارد بصورت ناعادلانه برای یک چاه مشکل پیش بیاید در صورتی که هم زمان با این چاه 5 چاه دیگر نیز حفر شده است و به چاه های امامی معروف است و این چاه ها به افراد کم درامد واگذار شده بود و گفته شد آب قطع نشود و برای این چاه مشکل پیش آمده و در سال 1375 بیان شد که برای گرفتن برق نیاز است که پروانه بهره برداری گرفته بشود و در این مدت پروانه اعمال نشده است و برای این درختان واقعا زحمت کشیده شده و الان حق ندارند که بگویند 3هزار ساعت آب بیشتر ندارید و این ظلم به کشاورزان است البته کشاورزان کوتاه نخواهندآمد.

اداره آب و برق با هم هماهنگ می باشند

یکی از کشاورزان چاه امیدیه بیان کرد: با توجه به کمبود برق اداره برق دستور خاموشی چاه های کشاورزی را صادر نموده است و اگر مثلا یک کرت 4 ساعت آب نیاز داشته باشد بعد از گذشت نیم ساعت آب را قطع می کنند و دوباره نیاز به این می باشد که از اول آبیاری صورت بگیرد و این ضرری برای کشاورزان می باشد عمر درختان پسته بین 17 تا 30سال است و الان زمان مناسب باردهی آن می باشد و الان آب بیشتری نیز نیاز دارد ولی متاسفانه اداره برق قطعی را انجام می دهد و شاید اداره آب و برق با هم هماهنگ می باشند.

دل داغدیده کشاورزان

وی در ادامه گفت: مشکلی که در رابطه با چاه امیدیه صورت گرفته است این بود که پروانه بهره برداری برای چاه امیدیه دریافت شد و بیان شد؛ که ثانیه ای 20لیتر آب برداشت شود ولی الآن در سال 3 هزار ساعت آب بیشتر به کشاورزان داده نمی شود یعنی در سال 4ماه بیشتر آب نداشته و این قطعی آب ضرر زیادی به کشاورزان وارد کرده است بعد از سه سال امسال محصول پسته داشته و بدلیل کم آبی حدود 60 درصد محصولات پسته از دست رفته است و زمین ها نیز مشتری ندارد که کشاورزان بفروشند؛ به اداره آب پیشنهاد داده شد که زمین های پسته را با هر قیمت بخرند و کشاورزان بافقی را رها کنند؛ کشاورزان در این 30 سال زحمت کشیدند و هزینه کردند که الان نتیجه زحماتشان را ببینند ولی الان کشاورزان دل داغدیده ای دارند ؛ اگر اعتراض هم نمایند رسیدگی صورت نمی گیرد و حق اعتراض نیز ندارند.
وی در ادامه تصریح کرد: نزدیک به یک ماه است؛ که درخواست ملاقات با فرماندار را داشته و هنوز وقت آن نرسیده است.

گزارش: حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا