خانه فرهنگ پای کار آمد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ تابستان، فصل تعطیلی مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان است و شاید، بهترین فرصت برای یادگیری مهارت ها و علوم متفرقه ای باشد که می توانند به رشد ذهنی، روانی و حرکتی آن ها کمک کند. خانه فرهنگ، یکی از مراکزی است که در شهرستان بافق اقدام به برگزاری کلاس های تابستانه می نماید. در این شماره از هفته نامه خبرنگار افق کویر، به گفتگو با «مهشید تقی زاده» مدیریت خانه فرهنگ شهرداری بافق پرداخته که در ادامه خواهید خواند:
«مهشید تقی زاده» بانوی 35ساله بافقی، صمیمی، پر انرژی، مصمم و مسلط به آن چه که انجام می‌دهد، رو به سوی هدفی شفاف دارد که آن کمک به کودک و نوجوان برای شناخت استعدادهایشان و آموختن تعامل با جهان بیرون می باشد، وی که دانش آموخته رشته پژوهش و هنر بوده، از20سال قبل فعالیت خود در عرصه فرهنگی و هنری را آغاز نمود، همچنین به مدت هفت سال در سمت دبیر انجمن هنرهای تجسمی شهرستان بافق فعالیت داشته و الان قریب به دو سال است، مدیریت خانه فرهنگ شهرداری بافق را عهده دار است.

فعالیت مستمر خانه فرهنگ در طول سال
تقی زاده گفت: خانه فرهنگ از سال 1399رسما فعالیت خود را آغاز نمود. وی ادامه داد فعالیت خانه فرهنگ تنها مختص فصل تابستان نبوده و در طول سال نیز ادامه دارد، همچنین، انجمن های ادبی متعددی، از جمله انجمن ادبی حافظ و انجمن وحشی بافقی نیز در طی سال اقدام به برگزاری جلسات متعدد هنری می نمایند.

برگزاری کلاس های متعدد فرهنگی، اجتماعی
وی در مورد کلاس های تابستانه که در خانه فرهنگ برگزار می شود، عنوان نمود: خانه فرهنگ شهرستان بافق در تابستان 1403 و در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی، اقدام به برگزاری 36 نوع کلاس های تابستانه نموده که از سن 4 سالگی تا سنین بزرگسال را شامل می شود.
تقی زاده در ادامه عنوان نمود: کلاس های خلاقیت، نقاشی و حفظ قرآن برای کودکان 4 تا 6 سال و کلاس های طراحی، نقاشی، خوشنویسی، موسیقی، نقاشی روی سفال، زیرلعابی، قلاب بافی، تریکو، انواع کلاس های آشپزی شامل فینگرفود و شیرینی پزی برای 6 تا 7 سال و سنین بالاتر در حال برگزاری است.
وی گفت: برخی کلاس ها مثل موسیقی بصورت خصوصی و انفرادی برگزار می شود، اما در برخی کلاس ها مثل آشپزی، دختر11 ساله در کنار بانوی 40 ساله حضور دارد و از آموزش ها بهره مند می شوند.

مربی هیچ هزینه ای به خانه فرهنگ و شهرداری پرداخت نمی کند
وی تخصص گرایی و به کارگیری مربیان برجسته را یکی از مهم ترین مولفه کلاس های خانه فرهنگ برشمرد و عنوان نمود: به منظور برگزاری کلاس های تابستانه، خانه فرهنگ از هنرمندان و مربیان برجسته که عضو انجمن های هنری وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، بهره می گیرد. با ذکر مثال، مربی نقاشی می بایست در انجمن هنرهای تجسمی یا مربی موسیقی در انجمن موسیقی عضویت داشته باشد. وی در ادامه افزود: مزیت دیگری که قابل ذکر است، کلاس ها و امکانات رفاهی بصورت رایگان در اختیار مربی قرار گرفته و مربی هیچ هزینه ای به خانه فرهنگ و شهرداری پرداخت نمی کند و هزینه برگزاری کلاس ها نسبت به سطح شهرستان، پایین تر است.
وی در ادامه عنوان نمود: در کلاس های آموزشی مربی و هنرآموز بی واسطه با یکدیگر ارتباط داشته و بنده هزینه ها را رصد می کنم.

ظرفیت محدود کلاس ها
تقی زاده از استقبال پرشور کودکان و نوجوانان، از کلاس های خانه فرهنگ، ابراز رضایت مندی نمود و گفت: جای بسی خرسندی است که کلاس ها از رونق خوبی برخوردار بوده اما مشکلی که وجود دارد ظرفیت محدود کلاس ها می باشد که در هر گروه حداکثر 10 نفر هنرآموز می توانند شرکت نمایند.
وی گفت: آنچه برای ما در مجموعه خانه فرهنگ حائز اهمیت است که کلاس ها از هیجان و خلاقیت برخوردار بوده و آموزش ها همراه با بازی باشد، همچنین کلاس ها از بازدهی خوبی برخوردار بوده و صرفا وسیله ای برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نباشد.

کلاس های تابستانی فرصتی برای شناخت استعدادهای کودکان
وی به خانواده ها توصیه نمود: به منظور تنظیم کلاس های فرزندشان، علاقه و استعداد وی را لحاظ نمایند و هدفشان صرفا پر کردن اوقات فراغت فرزندشان نباشد. وی تاکید نمود: فعالیت‌های تابستانی زمانی تأثیرگذار است که بر اساس علاقه و استعداد دانش آموزان باشد تا ضمن لذت بردن دانش آموزان از برنامه‌ها، استعدادهای آنها در دوران فراغت شکوفاتر شود
وی در پایان به ادارات و نهادهای دیگر نیز توصیه نمود: چنین برنامه ای را که بستری برای اشتغال هنرمندان فراهم می نماید، در مجموعه خود داشته باشند.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا