جوانان را با برنامه های ورزشی،تفریحی، می توان جذب مسجد نمود

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ در تقویم این ماه روز جهانی مساجد را داریم و ما هم تصمیم گرفتیم تا از نزدیک ترین مسجد به دفتر هفته نامه افق کویر گزارشی تهیه کنیم. به همین دلیل با یکی از خدام افتخاری این مسجد گفتگویی نمودیم:

افق بافق: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب محمدعلی ابوطالبی هستم، حدود 16 سال است که به علت تغییر محل سکونت، در محله چهارده معصوم (ع)ساکن می باشم. همچنین عضو هیئت امنای چهارده معصوم(ع) هستم.

افق بافق: درباره ساخت مسجد بفرمایید که چگونه شد که اینجا برای ساخت مسجد در نظر گرفته شد؟

مسجد چهارده معصوم(ع)، بنا به نقل قول دوستان در سال 1356 شروع شد و فردی به نام آقای «دری» که مالک زمین های اطراف محله مسجد بوده است؛ مقداری زمین جهت احداث مسجد که کم بوده است وقف می نماید و بعدها توسط اشخاص دیگر مانند حاج آقا «قانعی» توسعه و گسترش می یابد و به مرور با توسعه و ساخت و ساز به صورت مسجد فعلی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجدی قدیمی تر از سایر مساجد محله

افق بافق: آیا مسجد ویژگیهای خاص و منحصر به فردی دارد؟

ویژگی خاص به نام چهارده معصوم (ع) می باشد و در ابتدای احداث آن در محلات اطراف، مسجدی وجود نداشته است؛ شاید بتوان گفت قدیمی تر از مساجد محلات اطراف است.

افق بافق: آیا توسعه مسجد متوقف شده یا در نظر است که این مسجد را گسترش بدهید؟

توسعه مسجد نیاز به نقدینگی دارد که معمولا کم می باشد، فعلا با توجه به این که بعضی از خانه های اطراف خریداری شده و جهت توسعه مسجد مورد استفاده قرار گرفته است، برنامه ای برای توسعه وجود ندارد.

افق بافق: آیا به غیر از برگزاری نماز و روضه خوانی از مسجد استفاده دیگری می شود؟

در مسجد چهارده معصوم(ع)سه وقت، نمازجماعت برگزار می گردد؛ با توجه به اینکه چند باب مغازه جز موقوفات مسجد می باشد، امور پایگاه بسیج برادران و خواهران در مسجد انجام می شود. مسجد دارای هیئت عزاداری به نام محبان چهارده معصوم(ع) است که در مسجد فعالیت می نمایند.عمده فعالیت های مسجد برگزاری نماز، روضه، عزاداری محرم، مراسم ماه مبارک رمضان، تشکیل جلسات پایگاه بسیج خواهران و برادران است.

خادمان مساجد از همسایگان مساجد انتخاب می شوند

افق بافق: خادم مسجد چگونه انتخاب می شود؟

معمولا امور مسجد توسط بعضی از اعضای هیئت امنا، با کمک دوستان خود صورت می گیرد و خادمین بیشتر از همسایگان مسجد که حضور بیشتری در مسجد دارند انتخاب می شوند.

نمی توان گفت، بازنشستگان بی حوصله هستند

افق بافق: گفته می شود خادمین مساجد بیشتر بازنشسته و بی حوصله هستند! چرا؟

خادمین هم از جوانان هستند و هم از بازنشستگان؛ البته نمی توان گفت، بازنشستگان بی حوصله هستند! خیلی از دوستان بازنشسته که امور مسجد را انجام می دهند با میل و رغبت انجام می دهند و بنده نمی دانم از کی استنباط نموده اید که بازنشستگان بی حوصله هست؟!

افق بافق: جوانان را چگونه می توان به مسجد جذب کرد؟

محیط مسجد باید تمیز و از نظر سرمایش و گرمایش مناسب باشد؛ شاید بتوان گفت:بعضی از جوانان را می توان با برنامه های ورزشی،تفریحی،برگزاری کلاسهای متنوع،جذب نمود.

افق بافق: سخن پایانی:

در ارتباط با جذب جوانان به مساجد، با توجه به تبلیغات وسیع دشمنان در فضای مجازی، عملکرد نامناسب برخی از مسئولین،عدم انجام کارهای فرهنگی در طول سالیان مختلف و همچنین کوتاهی خانواده ها،خیلی از جوانان به نماز و مسائل مذهبی بی رغبت شده اند و در نتیجه مساجد نیز مورد استقبال جوانان قرار نمی گیرد. نیاز به فعالیت مسئولین، مردم و خانواده ها در این زمینه وجود دارد. استفاده از شبکه های مجازی در راستای جذب جوانان پاسخگویی به شبهات جوانان توسط استادان و افراد وارد در این زمینه است.

محمد حسین تشکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا