توقفگاه و تاکسی تلفنی دغدغه مسافران ایستگاه راه آهن مبارکه بافق

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ از دغدغه های مسافران؛ به ویژه در حوزه حمل و نقل ریلی، توقفگاه(پارکینگ) وسایط نقیله آنان است؛ همچنین ایاب و ذهاب این مسافران از ایستگاه راه آهن به منازل خود؛ متاسفانه ایستگاه مبارکه بافق از این خدمات بی بهره است. مسافرانی که از شهرهای یزد، سیرجان، انار و … به ایستگاه مبارکه وارد می شوند با این دو مشکل روبرو هستند؛ یعنی نداشتن یک توقفگاه(پارکینگ) جهت توقف خودرو خود و تاکسی تلفنی(آژانس) است.

«علی احمدی» از اهالی نوق رفسنجان به خبرنگار ما گفت: من و خانواده ام، به لحاظ این که تا کرمان مسافت زیادی به نسبت بافق داریم؛ از ایستگاه مبارکه برای رفت و آمد به مشهد استفاده می کنیم و مشکلی که هست این که یک روز که صبح زود به ایستگاه مبارکه رسیدم و از 7 صبح تا 9 معطل شدم تا آژانسی پیدا شد و مرا به مقصد رساند. وی تقاضا داشت با این حجم مسافر؛ امکانات مسافرانی که وسیله ایاب و ذهاب ندارند بخشداری یا شهرداری تأمین نماید.

مرد میانسالی از اهالی یک از شهرهای کرمان هم همین مشکل را به شکلی دیگر بیان کرد و گفت: با این حجم مسافر، من مجبورم خودرو خودم را در خانه یکی از بستگان در بافق بگذارم و می دانم که اسباب زحمت آنان خواهد شد؛ ولی چاره ایی نیست و نبود پارکینگ و با این گرمای شدید؛ حتما به وسیله نقلیه من آسیب فراوان می رساند؛ به ویژه به لاستیک های ماشین! وی همچنین خواستار توجه مسئولان راه آهن و بخشداری شد. بدین منظور خبرنگار ما با «نظری»، معاون راه آهن ایستگاه بافق گفتگویی انجام داده است.

وی گفت: راه آهن از این مساله استقبال می کند؛ اما مشروط به این که تقاضاهایی از سوی متقاضیان باشد و اگر کسی خدماتی در این زمینه ها ارائه بدهد ما حاضریم مکانی را در ایستگاه برای انجام این خدمات در اختیار فرد یا افراد واجد الشرایط قرار بدهیم.

وی تصریح کرد در حوزه وظایف راه آهن این است که سرمایش و گرمایش مسافران، صندلی راحتی، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه را تدارک نماید.

وی درباره موضوع احداث توقفگاه(پارکینگ) برای مسافران این ایستگاه گفت: پارکینگ برای مسافران بر عهده راه آهن نیست! حتی در ایستگاه تهران هم اینگونه نمی باشد؛ ولی در ایستگاه مبارکه مسافران می توانند از محوطه ایستگاه استفاده کنند.

از وی سوال شد آیا درست است که روزانه 200 نفر به این ایستگاه وارد یا خارج می شوند؟ وی پاسخ داد: با توجه به این که ایستگاه مبارکه محل عبور قطار کرمان – بندر است؛ کرمان هر روزه است و یزد یک در میان (از سمت میبد و اردکان است).

بیشتر شهروندان یزد و بافق، مهریز، نوق،احمد آباد، رفسنجان و کسانی که سیرجانی می‌باشند؛ امکان تهیه بلیت از کرمان برای آنان راحت تر است و به نوعی ارزان تر بلیت برای آنان محسوب می گردد.
وی ادامه داد: از یزد حتی 50-40 نفر بلیط می گیرند و به ایستگاه مبارکه می آیند. به نظر من شهرداری و تاکسیرانی باید وارد عمل شوند! آنان باید متقاضی باشند.

خط آهن بافق تا طبس دو خطه خواهد شد و سه خطه شدن آن احتمالی


وی در پاسخ به این پرسش که مسافران قطار مشهد – بافق از تاخیر گاه دو ساعت در نزدیکی ایستگاه «بیشه در» شاکی بوده و درخواست دارند تا این تاخیر با ساخت خط ریل آهن برطرف شود؛ گفت: مسیر بافق تا طبس در طرح است و کارشناسی شده و حتی برنامه ریزی گردیده و تمام اقدامات صورت گرفته تا دو خطه شود و دو خطه شدن آن قطعی است؛ ولی سه خطه شدن آن احتمالی می باشد؛ زیرا در آینده بسیار نزدیک؛ طرح راه آهن شرق کشور؛ یعنی مسیر چاه بهار– زاهدان- بافق – طبس به سرخس پر ترافیک ترین خط خواهد شد.

وی تاکید کرد: بحثی که می گویم کارشناسی شده، نقشه برداری آن به پایان رسیده، طرح آن به اتمام رسیده و در مرحله اجرا است. وی اظهار امیدواری کرد: حداقل راه آهن بافق به طبس دو خط خواهد شد و در آینده 3 خطه؛ چون علاوه بر حجم مسافربری، 30 میلیون بار فقط معدن سنگان از تربیت حیدریه و خواف به سمت چاه بهار، سالانه صادر خواهند کرد.
برای حل این موضوع که آیا احداث توقفگاه و آژانس بر عهده راه آهن است یا در حوزه مسئولیت دهیاری روستای مبارکه با «هادی ایزدی»، دهیار سابق مبارکه گفتگویی کردیم. ایزدی تعویض کف پوش سالن ورزشی مبارکه و احیاء فضای سبز این روستا را در کارنامه خود دارد. وی درباره احداث توقفگاه جهت ایستگاه مبارکه گفت:قطار موقع مناسبی وارد نمی شود،قطار مشهد – بافق،ساعت 4 صبح می رسد.خیلی از مسافران، فامیل و اقوام آنان جهت انتقال شان به ایستگاه مراجعه می کنند و برای آژانس هم صرف نمی کند تا ساعت 4 صبح بیدار بنشیند.

وی ادامه داد: راه چاره آن است که آژانس های مبارکه را تقویت کنند و یکی ماشین صرف نمی کند و باید تعداد خودرو ها هم زیاد باشد. وی گفت:از میدان ابوالفضل(انگشتر)تا ایستگاه، مربوط به راه آهن است باید فکری برای این مسائل بردارند.

وی ادامه داد: این وظیفه راه آهن است با این حال تاکید کرد: باید فکری نمود؛ زیرا راه آهن مبارکه که بسیاری از اراضی را تصرف کرده می تواند خود ابتکار عمل را در دست بگیرد و با همکاری شورای اسلامی روستای مبارکه حداقل بخشی از پارکینگ را سقف دار کنند.
اما «سید مهدی حسینی»، دهیار جدید مبارکه بهترین راه حل برای برطرف شدن مشکل مسافران در ایستگاه مبارکه را برقراری جلسات منظم با مسئولان راه آهن دانست. وی گفت: دهیاری مبارکه این آمادگی را دارد؛ در صورتی که راه آهن احساس نیاز داشته باشد که مسافران با مشکلی در این زمینه ها روبرو هستند، با تمام امکانات هم موضوع توقفگاه را حل کنیم و هم مسئله تاکسی تلفنی برای مسافران را!
حسینی که دارای سوابق مدیریتی در کمیته امداد(ره)بافق و مهریز دارد افزود: موضوع آژانس از نظر دهیاری مبارکه امکان پذیر است، مشروط بر این که ایستگاه مبارکه اتاقک یا فضایی در اختیار ما قرار دهد.

درباره زمین پارکینگ هم باید زمین و محل مورد معاینه قرار بگیرد و به نظر می رسد می توان در یک مجموعه جای داد و محوطه را آماده سازی کرد و مقداری از فضای موجود ایستگاه را مسقف نمود.

محمد حسین تشکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا