توصیه هایی برای افزایش شیرمادر

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ شیر مادر یکی از مهمترین و مفیدترین منابع غذایی برای نوزادان است که حاوی تمامی مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌باشد. همچنین، شیر مادر دارای خواص ضد عفونی کننده است که می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های نوزاد کمک کند همچنین حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک بوده و باعث فعالیت کلی مغز یک نوزاد تازه متولد شده می شود.
برخی مادران ممکن است با کاهش ترشح شیر مواجه شوند. برای حل این مشکل، مادران می‌توانند از روش‌های مختلفی استفاده کنند تا شیر خود را افزایش دهند. اصول کلی که باعث افزایش شیر در مادران میشوند شامل: تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی، شیردهی مکرر، استراحت کافی، آرامش روحی، حفظ وزن سالم و کاهش مصرف دخانیات میباشد ولی استفاده از برخی مواد میتواند باعث افزایش ترشح شیر شود که در ذیل به آن اشاره شده است.
1- بلغور جو دوسر: یک وعده غذایی آسان که علاوه بر افزایش شیر، انرژی زاست و برای کنترل دیابت پس از حاملگی مفید است
2- ماهی قزل آلا: به دلیل داشتن اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 بسیار مغذی میباشد و منجر به افزایش هورمون شیردهی میشود
3- هویج: مصرف یک لیوان آب هویج در وعده صبحانه یا ناهار افزایش شگفت انگیزی در میزان شیر مادر خواهد داشت. این ماده غذایی شامل ویتامین A است که مکمل شیردهی بوده و موجب افزایش کیفیت شیر مادر می شود
4- برگ ریحان: یکی از مواد غذایی مهم برای رژیم دوران شیردهی میباشد که اثر آرام بخشی دارد و باعث افزایش سطح ایمنی مادر و نوزاد میشود.
5- دانه رازیانه، شوید، شنبلیه، جوانه گندم: این دانه ها دارای خاصیت محرک ترشح شیر میباشند وبرای غنی تر شدن شیرمادر بسیار مفید است که میتوان پس از پایان هفته دوم زایمان مورد استفاده قرار گیرند
6- آب و آب میوه: مصرف آب و آبمیوه در دوران شیردهی مانع از دست دادن آب بدن مادر شده و جایگزین مایعات از دست رفته در طول شیردهی می شود.
7- بادام: بادام یک منبع غنی از امگا 3 و ویتامین E است. امگا 3 موجود در آن به افزایش هورمون شیردهی و برای تولید شیر بیشتر کمک می کند.
همچنین برخی از غذاها و خوراکی ها همچون شیر، شیر برنج، فرنی، حریره بادام، شیر بادام، حلیم، تخم مرغ، گوشت گوسفندی ، گوشت پرندگان، آبگوشت یا عصاره گوشت، نخود آب، انگور، مویز، مغزیجات و سوپ و آش میتواند به افزایش شیرمادر کمک کند.

طیبه حکیمی کارشناس سلامت کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا