تفاوت های دو مکتب؛ زمینی و آسمانی

پیام عاشورا تقویت روح آزادی و آزادگی است. این روحیه قرن هاست که در میان آزادیخواهان جهان؛ آنان که نگرش واقع بین دارند جاری و ساری است. پیام عاشورا مختص یک عقیده و مسلک نیست؛ بلکه به تمامی ملل آزاده دنیا تعلق دارد.
حسین بن علی(علیه السلام)و یاران باوفایش برای احقاق حق و اشاعه فرهنگ ناب اسلام محمدی حرکت خود را از مدینه آغاز کردند. این حرکت؛ گرچه منجر به شهادت آن بزرگواران شد؛ اما مرگ در راه حق و حقیقت و آزادی و آزادگی بهتر از مرگ در اسارت و بندگی و خفت و زاری است؛ همان که گفت: هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم»

این منش برگرفته از آموزه های اسلام است؛ اسلامی که با اسلام ابوسفیان، معاویه و یزید متفاوت بود. در اسلام ابوسفیان همه چیز بر مدار دغل و دورویی و ریا و تزویر بود ولی در اسلام حسینی همه چیز بر مدار حق و عدالت است. در اسلام معاویه و یزید جایی برای مستضعفان و محرومان نبود. مستضعفان به عنوان غلام و نوکر مستکبران شناخته می شدند؛ ولی در اسلام حسینی فرقی بین غنی و فقیر نیست و ملاک برتری در نزد پروردگار عالمیان فقط و فقط تقوای الهی است. (یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند ا… اتقاکم ان ا… علیم خبیر)؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند، دانا و خبیر است.» (قران کریم، آیه 13 سوره حجرات)

در اسلام یزید دلبستگی به زندگی ظاهری، حب دنیا و درهم و دینار و پست و مقام امری شایع بود؛ اما در اسلام حسینی زندگی ظاهری دنیا ارزشی ندارد! آن مقدار سودمند است که وسیله برای تقرب به سوی قادر متعال باشد.
در اسلام یزید توسل به اهل بیت(علیهم السلام) هیچ جایگاهی ندارد، اما در اسلام حسینی اهل بیت همان ثقلین هستند. یعنی همان حدیث نبوی که گفت: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند.»
در اسلام یزید فرمانروایی و حاکم بودن نهایت آمال یک حاکم و فرمانروا می باشد؛ در حالی که در اسلام حسینی حاکم فقط خداست و همه چیز متعلق به اوست. «آیا نمی‌دانستی که حکومت آسمان‌ها و زمین ، از آن خداست؟!» (قران کریم، سوره بقره، آیه 107)
اینها و صدها موضوع دیگر که از ذهن هم فراتر است؛ تفاوت‌های علمی و عملی بین اسلام ابوسفیانی، معاویه و یزید است و با اسلام حسینی تفاوت های بیشماری دارد.تفاوت بین دو مکتب که یکی زمینی است و دیگری آسمانی و الهی!
امید آن که ما هم در زندگی بر سیره و روش اسلام حسینی باشیم و بتوانیم این شیوه و مسلک را نسل اندر نسل به آیندگان منتقل کنیم؛ همانگونه که گذشتگان در حفظ این سیره و مرام تلاش کردند و به یادگار برای ما این میراث گرانقدر را به یادگار برجای نهادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا