به بهانه روز آزمایشگاه در نهایت ما را سپید پوشان گمنام نامیدند

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ «مرضیه آبیاری» کارشناس علوم آزمایشگاهی و ساکن یزد است. وی به مدت پنج سال در روستاهای شهرستان تفت؛ مانند نیر، سخوید، زردین، علی آباد، نصراباد و دهشیر مشغول به خدمت بود و هم اینک در بیمارستان شهدای محراب(سوختگی) مشغول به انجام وظایف خود است. با وی به بهانه روز آزمایشگاه، سی ام فروردین ماه گفتگویی انجام شد. شایان ذکر است که روز ۳۰ فروردین از سال ۱۳۸۲ با گرامی‌داشت دانشمند فرزانه‌ی ایرانی، سید اسماعیل جرجانی، بنیانگذار و پدر علوم آزمایشگاهی، به عنوان روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی تعیین شد تا بهانه‌ای باشد که از زحمات و تلاش‌های مردان و زنان سپیدپوش عرصه‌ سلامت تقدیر شود.

شغل آزمایشگاه نیاز به علاقه فرد دارد

آبیاری در پاسخ به این پرسش که برای انتخاب رشته علوم آزمایشگاهی، فرد علاقمند باید دوره دبیرستان خود را در رشته علوم تجربی بگذراند سپس با کسب رتبه مناسب رشته علوم آزمایشگاهی را انتخاب و در دانشگاه موردنظر به ادامه تحصیل بپردازد.بعد از دریافت مدرک کارشناسی می تواند در هریک از رشته های خون شناسی، ایمنی شناسی، بیوشیمی بالینی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، قارچ شناسی، ژنتیک و… ادامه داده و سپس مقطع Phd یا کارشناسی ارشد و دکترا هم سپری کند. لازم به ذکر است که شغل آزمایشگاه نیاز به علاقه فرد در این زمینه دارد. آزمایشگاه هم مانند سایر رشته های پزشکی؛ حتی بیشتر زمینه آلودگی فرد با خون و مایعات بدن بیمار و انتقال بیماری های نظیر HIVو هپاتیت ها و.. هنگام نمونه گیری وجود دارد.

آزمایشگاه به تشخیص پزشک کمک می کند

وی از سختی های این شغل گفت: روبرو شدن با نمونه های عفونی و میکروبی بیماران و یا خطر اشعه در بعضی از آزمایش ها و همچنین در زمان فراگیری بیماری های ویروسی نظیر کرونا و آنفلوآنزا، احتمال بالای ابتلای کارکنان آزمایشگاه به دلیل برخورد مستقیم با بیمار وجود دارد؛ اما جدای از همه ی این سختی ها زمانی که یک کارشناس آزمایشگاهی با تشخیص درست به پزشک در امر درمان بیمار کمک می کند خستگی را از تن بدر می برد.
این کارشناس علوم آزمایشگاهی درباره سختی های کار در روزگار کرونا هم گفت: در دوران بیماری کرونا، بر کسی پوشیده نیست، کارکنان آزمایشگاه به عنوان خط مقدم با کار و تلاش شبانه روزی به یاری بیماران شتافتند و مجاهدتهای این عزیزان در لباسهای گرم و سوزان قابل ستایش است.

دیابتی ها بیشترین مراجعان به آزمایشگاه

آبیاری در پاسخ به این پرسش که بیشتر مراجعات بیماران به آزمایشگاه درباره چه بیماری هایی است؟ چنین توضیح داد که بیماران سرپایی که به آزمایشگاه مراجعه می کنند بیشتر برای نگهداری و حفظ وضعیت بدن و پیشگیری از بیماری‌هایی چون دیابت و .. مراجعه دارند.
وی درپاسخ به این پرسش که چرا این شغل را انتخاب کردید و آیا دوست داشتید شغل دیگری داشته باشید؟ چنین گفت: اگر قرار بود برگردم و دوباره رشته انتخاب کنم؛ بطور حتم همین رشته را انتخاب می کردم؛ ولی این رشته با وجود همه سختی ها و مشکلات بسیار از جمله قبول شدن در کنکور سراسری با رتبه عالی و همچنین گذراندن دروس سنگین دوره دانشگاه با وارد شدن به بازار کار فشار بزرگی به فارغ التحصیلان این رشته آزمایشگاهی وارد می شود؛ چرا که آنها همانند سایر رشته های پیراپزشکی با تلاش بی وقفه و‌ بدون منت کار می کنند؛ اما تلاش این عزیزان دیده نمی شود.

سپیدپوشان گمنام

وی ادامه داد: هر چند می دانیم تا تشخیص آزمایشگاه نباشد پزشک از درمان بیمار خود عاجز است. وی افزود: نظام منسجم آزمایشگاهی وجود ندارد و مظلومانه حق phd علوم آزمایشگاهی(دريافت شماره نظام پزشكي ) را از بچه های(کارکنان) علوم آزمایشگاهی گرفتند و مجبور به ادامه تحصیل phd تک رشته ای هستند! و در نهایت ما را سپید پوشان گمنام نامیدند!
وی از مسئولین خواهش نمود که ابتدا نظام علوم آزمایشگاهی را به کارکنان آزمایشگاه و سپس رشته ی phd علوم آزمایشگاهی را احیا کنند که حق مسلم هر فرد شاغل در آزمایشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا