بزرگترین دستاورد اسلام ایجاد وحدت میان مسلمانان است

به گزارش پایگاه خبری افق بافق، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله 12 تا 17 ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود. به اعتقاد اکثریت اهل سنت 12 ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه 17 ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد. در این شماره از هفته نامه افق کویر، خبرنگار ما به گفتگو با» عبدالحسین عسکریان» حافظ قرآن کریم در شهرستان بافق پرداخته تا هفته وحدت را از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار بدهد که در ادامه خواهید خواند:

«عبدالحسین عسکریان»گفت: در سال 1361 در شهرستان بافق متولد شدم و صاحب ۵ فرزند هستم، از سال 1376برای تحصیل دروس حوزوی رهسپار حوزه علمیه یزد شدم، سپس از سال 1382 برای ادامه تحصیل به قم رفته و قریب به 19 سال به تحصیل در علوم حوزوی پرداختم.

وی در ادامه افزود: هم زمان با تحصیل در حوزه، به حفظ قرآن نیز پرداختم، پس از اینکه توفیق دست داد و موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم، با شرکت در کلاس های مکالمه عربی و گذراندن 12 ترم دوره مکالمه عربی، به عنوان یکی از اساتید مکالمه عربی برگزیده شده و در حال حاضر نیز در دفتر امام جمعه به عنوان مدیر دفتر امام جمعه مشغول به کار هستم

وی در ادامه به بیان آیه ای از قران پیرامون وحدت بین شیعه و سنی پرداخت:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‏
( انفال، 63)
(همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید و نعمت خدا را بر خود یاد كنید، آنگاه كه دشمنان یكدیگر بودید، پس خداوند میان دلهایتان الفت انداخت و در سایه نعمت او برادران یكدیگر شدید و بر لب پرتگاهى از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى ‏كند، شاید هدایت شوید.)

وی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام، اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق شخصى خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان مصلح و همه تلاشگران راستین انسانیت، از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، دوری گزیدند و دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.
وی گفت: حضرت علی(ع) بزرگترین دستاورد رسول اعظم اسلام را ایجاد الفت واتحاد در میان مردمی متفرق وپراکنده می داند، مردمی که بواسطه تعصبات جاهلی به جان یکدیگر افتاده ودر حال سقوط بودند.پیامبر با تعالیم اسلامی همه را به خدای یگانه متوجه نمود وامتیازات موهوم از قبل مال وثروت ونژاد ورنگ را از میان برد.ایشان می فرمایند:«در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده ،خواسته های گوناگون وروش های متفاوت بودند؛عده ای خدا را به پدیده ها تشبیه کرده وگروهی نام های ارزشمند خدا را انکار وبه بت ها نسبت می دادند وبرخی به غیر خدا اشاره می کردند.پس خدای سبحان مردم را بوسیله محمد(ص)از گمراهی نجات داد وهدایت کرد.»

اتحاد ممالک اسلامی از منظر امام خمینی رحمه ا…
عسکری عنوان نمود: امام خمینی (رضوان ا… علیه) با بازگو کردن دیدگاه اسلام و یادآوری تأکید قرآن کریم بر اندیشه برادری دینی، اشاعه این تفکر را به عنوان یکی از راه کارهای شکل گیری وحدت اسلامی و تقریب مذاهب مطرح می کنند. در این باره موضع قاطع و روشن ایشان، در بخشی از بیاناتشان دقیقا مشخص است: «ما برای دفاع از اسلام و ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیّا هستیم. برنامه ما که برنامه اسلام است ، وحدت کلمه مسلمین و اتحاد ممالک اسلامی است؛ برادری با جمیع فِرَق اسلامی در تمام نقاط عالم است ؛ هم پیمانی، با تمام دول اسلامی در سراسر جهان است»
وی گفت: حضرت امام (رضوان ا… علیه) که ایجاد تفرقه مذهبی میان شیعه و سنی را محصول دست های پلید استکبار و اجانب می دانند، توسعه اخوت دینی میان پیروان تمامی مذاهب را دنبال نموده و پیروان مذاهب تشیع و تسنن را از اختلاف بر حذر داشته و به برادری و رفتار نیک با همدیگر سفارش فرموده است. آن گرامی خطاب به ملت ایران چنین می فرمایند: «من امیدوارم که تمام برادرهای ما در اطراف ایران، چه برادرهای اهل سنت و چه برادرهای اهل تشیع، و تمام کسانی که در این ملت هستند، از اقلیت های مذهبی، با هم جمع باشند و همه مثل برادر با هم رفتار کنند، تا این که این مملکت به پیش برود».

پیامدهای تفرقه از دیدگاه امام
ایشان در این باره می فرمایند: «امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق. آنها می خواهند نه این باشد نه آن، راه را این طور می دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند. ما با توجه به این معنی که همه ما مسلمان هستیم و همه ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم، باید برای قرآن و توحید زحمت بکشیم و خدمت کنیم».
وی در پایان عنوان نمود: از نظر قرآن ملاک وحدت فراتر از سلیقه ها، برداشت های شخصی، معیارهای رایج و عامه پسندی هم چون نژاد، رنگ، زبان، طبقه اجتماعی است. این کتاب آسمانی ایمان را ملاک برادری می داند. به گفته امام راحل: «اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف. «اِنَّما المُؤمِنوُن اِخْوَةٌ» از آن استفاده می شود که کانّه مؤمنین هیچ شأنی ندارند الاّ برادری. همه چیزشان در برادری خلاصه می شود».

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا