برداشت گل گاو زبان از سطح ۲۵ هکتار در یزد آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛  مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از برداشت گل گاوزبان از سطح ۲۵ هکتار از اراضی این استان در شهرستان اشکذر و مروست خبر داد.

محمدمهدی شطرنجی  با بیان اینکه برداشت این گل تا تیرماه ادامه دارد، افزود:پیش بینی می شود که به طور میانگین از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک گاوزبان تولید شود.

وی اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول مربوط به شهرستان اشکذر در بخش خضرآباد و مروست است که البته در سایر شهرستان های استان در مزارع به صورت قطعات کوچک کشت می شود.

شطرنجی اظهار کرد: عمده مصرف گل گاوزبان در صنایع دارویی و تولید دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.

 گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است.

عمل گل‌چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف از اوایل فصل بهار آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می یابد و گل‌های برداشت شده در فضای باز و با نور غیرمستقیم آفتاب خشک می شود.

گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می شود. جوشانده گیاه طبی گل گاوزبان در طب سنتی ایران، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد.

در طب گیاهی ایران از گذشته‌های دور از جوشانده گل گاوزبان به عنوان نوشیدنی آرامبخش و دارویی مفید برای درمان بیماری های رماتیسم ، کلیه ، سرماخوردگی ، تپش قلب و اعصاب استفاده می‌شود.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا