باید کشاورزی را کنار بگذاریم

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ “علی اصغر رنجبر” در گفتگوی تلفنی با خبرنگار هفته نامه افق کویر گلایمندی خود را نسبت به عدم رسیدگی مسئولین به قنات “هنیه” بیان و ابراز نگرانی کرد:
رنجبر گفت: در سال 1399 بر اثر سیل قنات ریزش کرد و مسیر آب مسدود شده است بنابراین نیاز به لایروبی دارد.
وی در ادامه بیان کرد: آب چاه هنیه تا ابتدای خیابان امام رضا(ع) جاری می شود اما برای کشاورزی نمی توان استفاده کرد برای آبیاری زمین های کشاورزی مجبور به خرید آب هستیم.

90 درصد از زمین های بافق را قنات هنیه آبیاری می نمود
وی در پاسخ به این سوال که” قنات هنیه چه مقدار از زمین های کشاورزی شهرستان بافق را می تواند پوشش دهد؟” گفت:
90 درصد از زمین های بافق را قنات هنیه آبیاری می نمود و این قنات 5 رشته داشت و زمانی که در مسیر قنات به منظور تامین آب شرب ؛ چاه حفر شد یکی از آن رشته های قنات خشک شد.

سقف قنات کوتاه است
وی اضافه کرد: در حال حاضر قنات هنیه شش دانگ زمین های مختص به خود را نیز نمی تواند پوشش دهد و تنها یک دانگ از زمین ها را می توان با آب قنات هنیه آبیاری نمود وپنج دانگ باقی می ماند درصورتی که قنات آب دارد ولی قنات از مسیر خیابان امام رضا(ع) تا خیابان 15 خرداد مسدود است و نیاز به لایروبی دارد و همچنین سقف قنات کوتاه است و مقنی به سختی می تواند لایروبی انجام دهد.

به علت کمبود بودجه نتوانستیم لایروبی انجام دهیم
وی افزود: رشته دیگر قنات از مسیر بوستان آبشار گذر می کند که به علت کمبود بودجه نتوانستیم لایروبی انجام دهیم و نیاز به بودجه دارد.
وی عنوان کرد: مسئولین برای همه قنات های بافق بودجه اختصاص می دهند به جز قنات “هنیه ” و “یمامه” که در خیابان امام رضا (ع) با هم ترکیب می شوند و برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.
وی گفت: قنات های دیگر از جمله “رضاییه”، “فاضلیه”، و “شهرآباد” فعال هستند و به آن ها بودجه اختصاص می‌دهند و در سالی که سیل آمد جهاد سازندگی 100 میلیون تومان هزینه برای قنات تخصیص داد و 10 درصد آن به حساب دولت برگشت درصورتی که سیل در قنات افتاده بود و ریزش کرد و خسارت بسیاری وارد شد.

با بودجه خودیاری کشاورزان امکان احیاء قنات وجود ندارد
علی اصغر رنجبر بیان کرد: اگر مسئولین حمایت های لازم را انجام ندهند آب اندک قنات نیز خشک می شود و صرفا با بودجه خودیاری کشاورزان امکان احیاء قنات وجود ندارد و نزدیک به 12کیلومتر دنباله قنات است.

باید کشاورزی را کنار بگذاریم
وی عنوان کرد: قبلا با 12 ساعت آب 4تا5هزار متر زمین آبیاری می شد ولی الان با این ساعت آب امکان آبیاری یک کرت به سختی فراهم می شود و برای یک ماه 5میلیون تومان هزینه واریز نمودم که اگر به این صورت پیش رود باید کشاورزی را کنار بگذاریم چون آب چاه گران شده و خاموشی نیز دارد و برای کشاورزی مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا