باید تمامی ارکان جامعه ارزش دفاع مقدس را بشناسد

در هفته دفاع مقدس قرار داریم؛ دفاعی تمام قد از هویت و فرهنگ و تمامیت این آب و خاک پرگوهر! هشت سال رزمندگان انقلاب اسلامی در مقابل دسایس و شرارت بدخواهان ایستادگی کردند و ماحصل کار این شد؛ استقرار شجره طیبه جمهوری اسلامی و برقراری آرامش و امنیت کیان ایران عزیز
این استقرار و امنیت یک شبه بدست نیامده و محصول خون دل خوردن ها و رشادت دلیرمردانی است که تا پای جان از ذره ذره این آب و خاک دفاع کردند؛ با بذل جان خود این شجره طیبه انقلاب اسلامی را محافظت کردند و نگذاشتند دست اهریمنان خارجی به آن لطمه ای وارد کند. حضرت امام خمینی (ره) از این دفاع اینگونه یاد می کنند: «خدا را سپاس می گزاریم که منت هیچ قدرت و کشوری و ابرقدرتی در جنگ، بر گردن ما نیست و مردم کارآزموده و متوکل ما با استعانت از ذات مقدس کبریا یکه و تنها و مظلومانه بر‌مشکلات بسیاری از طرح و عملیات و بسیج و آموزش نیروها تا نیاز تسلیحاتی کشورمان فائق آمده است و علاوه بر موفقیتهای اعجاز گونه ای که در صحنه های دفاع از کشور اسلامی و بیرون راندن متجاوزین از هزاران کیلومتر، به تحولات شگرف صنعتی از قبیل راه اندازی کارخانجات و دگرگونی در خطوط تولید و ساختن و اختراع دهها وسایل پیشرفته و مدرن نظامی، آن هم بدون حضور هیچ مستشاری و بدون هیچ گونه کمک خارجی، دست یافته ایم.» (1)
برخی امروزه این دستاوردها را زیر سوال می برند و این موفقیت های اعجازگونه را ناچیز می دانند و متاسفانه تصور دارند که گذشت زمان این رشادت ها را فراموش کرده است. نسل جوان امروزی هم کمتر می داند که پدران و مادران او برای حفظ این آب و خاک چه کرده اند! از سویی دیگر با توسعه شبکه های مجازی، گاه و بی گاه ارزش های دفاع مقدس زیرسوال برده می شود و گاهی هم کار بدانجا پیش می رود که این دفاع را بی ارزش قلمداد می کنند. حال این پرسش ها مطرح می شود در مقابل این هجمه ها چه کاری بایست انجام داد؟ آیا باید نشست و نظاره کرد و یا باید دست به کاری زد!
در پاسخ باید گفت؛ بسیاری از صاجب نظران معتقد هستند بزرگداشت رویداد یا حادثه ایی احتیاج به فرهنگ سازی دارد و زمانی فرهنگ در میان جامعه موضوعیت پیدا می کند که برای مردمان تبدیل به یک ارزش شده و در بطن جامعه نهادینه گردد. «درنتیجه با توجه به این تعریف می‌توان گفت: هر پدیده‌ای وقتی نهادینه می‌شود که اولا سازمان یافته و دوم آن که در جامعه پذیرفته شده باشد. » (2)
امروزه در موضوع دفاع مقدس این مسایل را کمتر می بینیم و بزرگداشت دفاع مقدس و شعائر آن محدود به هفته دفاع مقدس می گردد در حالی که این موضوع باید در تمامی ابعاد جامعه رخنه کرده باشد و به یک پدیده خودجوش تبدیل شود؛ مانند برخی مناسک در جامعه که بدون دخالت دستگاههای اداری و سازمانی پدید می آید و همه از پیر و جوان در برپایی آن نقش دارند. در خصوص پدیده دفاع مقدس هم باید به گونه ایی برنامه ریزی کرد و آن قدر این موضوع را فراگیر نمود تا تمامی ارکان جامعه به ارزش و قداست این مساله پی ببرند. آن وقت است که روحیه ایثار و شهادت و از خودگذشتگی و کمک به هم نوع بیش از پیش در جامعه رواج خواهد یافت.
منبع:
(1) پیام به مسلمانان ایران و جهان و زائران بیت ا… الحرام، صحیفه امام، ج20، ص326
https://kayhan.ir/fa/news (2)

 

دکتر محمد حسین تشکری بافقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا