باید به ورزش کوهنوردی به چشم دیگری نگریست

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ کوه و کوهستان از دیرباز در ذهن بشر به عنوان نمادی استوار و محکم حک شده است، اما کوه تنها نماد استقامت و استواری نبوده و همگام شدن و زیستن در دل آن چه درس های که به آدمی نمی دهد. مصاحبه هفته نامه افق کویر با ” عباس غلامی” پیشکسوت ورزش کوهنوردی شهرستان بافق را با هم می خوانیم:

علاقه زیادی به کوهنوردی داشتم
” عباس غلامی” 55 ساله معلم بازنشسته آموزش و پرورش در ابتدای گفتگو گفت: دوران کودکی خود را تا کلاس پنجم در یکی از روستاهای شهرستان بهاباد گذرانده ام، علاقه زیادی به کوهنوردی داشتم، بنابراین در ساعات آزاد به کوه های اطراف روستا می رفتم تا در سال 1370 رشته کوهنوردی را به روش حرفه ای آغاز نمودم.

تنها رشته ورزشی که هزینه ها توسط اعضا پرداخت می شود
وی در پاسخ به این پرسش که « هزینه‌های صعود را چگونه تهیه می کنید و آیا امکانات شما استاندارد و به روز است؟» عنوان کرد: کوهنوردی تنها رشته ورزشی است که تمام هزینه ها توسط خود اعضا باید پرداخت شود. وسایل و امکانات کوهنوردی بدون شک باید از استاندارد اولیه نیز برخوردار باشد.
وی یادآور شد: وسایل کوهنوردی بسیار گران و هزینه ایاب و ذهاب به عهده ی خود ورزشکار است.
وی در مورد اینکه تاکنون چه قله هایی را فتح کرده است گفت: بیشتر قله های ایران را فتح کرده ام، حدود پنج بار دماوند را صعود کرده‌ام همچنین به دو قله در کشور ترکیه آرارات و سیپان صعود داشتم.

وی خاطره تلخ خود را در این رشته ورزشی اینگونه بیان کرد: در یک صعود زمستانه به اتفاق تیم کوهنوردی شهرداری بافق به کوه ” حسن کل” واقع در منطقه آسفیج (بهاباد) رفته بودیم. خوشبختانه در آن سال برف خوبی آمده بود و همه کوه ها سفیدپوش شده بودند، بعد از صعود و برگشت از کوه سوار “مینی بوس” شدیم؛ اما ماشین روشن نشد. حوالی ساعت 6 عصر بود که هوا بسیار سرد و یخبندان که متاسفانه درآن منطقه امکان برقراری ارتباط وجود نداشت به اتفاق یکی از دوستان همنورد به راه افتادیم تا بتوانیم با برقراری ارتباط درخواست کمک کنیم. سپس به روستا که رسیدیم چون تا مرکز تلفن راه زیادی بود از پیرمردی که در روستا زندگی می‌کرد خواهش کردیم تا موتور خودرا به امانت بدهد تا به روستای مورد نظر خود برسیم.
وی ادامه داد: وقتی به روستا رسیدیم با خانواده تماس گرفته، ساعت 12 شب بود هنگام برگشت جاده یخ زده با موتور به زمین خورده، با هر سختی به روستا برگشتم و با خجالت، موتور پیرمرد را درب خانه او گذاشتم. حدود ساعت دو و نیم شب که شهردار وقت آن زمان به کمک، آمدند و تا ساعت چهار صبح کوهنوردان را به روستای “جلیل آباد” منتقل نمودیم.

کوهنورد شروع به گریه کرد
وی سپس خاطره قشنگ خود را بیان کرد: به اتفاق پنج نفر از کوهنوردان برای صعود قله “دماوند” رفته بودیم. شب را برای استراحت در پناهگاه خوابیدم و صبح زود مسیر را ادامه دادیم. بعد از گذشتن پنچ ساعت کوهنوردی به آبشار یخی رسیدیم یکی از دوستان تمایلی برای صعود به قله نداشت ساعتی را با او به استراحت پرداخته ؛ سپس مسیر را ادامه دادیم . دوستمان اصرار زیادی داشت که برگردد تا قله راهی نمانده بود برایم بسیار سخت بود که او را در این راه تنها بگذارم بالاخره تا عصر به قله رسیدیم فتح دماوند اشک شوق را بردیدگان هر دو جاری ساخت.

آینده ی کوهنوردی ایران بسیار روشن است
این ورزشکار با بیان اینکه چشم انداز کوهنوردی ایران با تمام سختی ها و مشکلاتی که دارد، بسیار عالی بوده، وی خاطر نشان کرد: اگر فردی به رشته ای علاقه مند باشد، با وجود کمبود امکانات آن را به بهترین نحو انجام می دهد. آینده ی کوهنوردی ایران بسیار روشن است.

کوهنوردی تنها ورزشی که درآن رقابت نیست
غلامی درباره ی مزایای ورزش کوهنوردی گفت: کوهنوردی تنها ورزشی که درآن رقابت نیست و بیشتر همبستگی و گروهی است، در این ورزش ازخود گذشتگی، ایثار، صبر و استقامت است و این ویژگی ها را می‌توان از کوه یاد گرفت.
وی گفت: در رشته های ورزشی مسابقه ای برگزار می شود و نفرات برتر تعیین می شوند؛ اما در کوهنوردی همه قهرمان هستند.
وی یادآور شد: یکی از دوستان قدیمی که اهل سنندج است می گفت” کوهستان آموزگار بزرگی است که به انسان درس ایثار،ازخودگذشتی و فداکاری می دهد”.

باید به ورزش کوهنوردی به چشم دیگری نگریست
وی در ادامه از مسئولین شهرستان خواستار شد: باید به ورزش کوهنوردی به چشم دیگری نگاه کرد، دیگر رشته های ورزشی مسابقه برگزار می شود و نفرهای برتر را تعیین می‌کنند، ولی ورزش کوهنوردی رقابت نیست، بلکه بیشتر همدلی است.
وی افزود: سالن صخره نوردی داریم که حتی در استان هم نیست، اما مربی ندارد و بلا استفاده مانده است.
وی در پایان اظهار کرد: کوهنوردی و رشته های مرتبط با آن مثل پیاده روی کوهپیمایی و دو چرخه سواری از جمله روش هایی است که باعث نشاط و شادابی انسان می شود و سلامتی جسم و روح را به همراه دارد و باید در برنامه زندگی ما قرار گیرد. امیدوارم که با ورزش تنی سالم و نیرومند داشته باشیم.

حدیثه امیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا