اقدامات دامپزشکی شهرستان بافق جهت کنترل بیماری تب مالت

به گزارش پایگاه خبری افق بافق به روابط عمومی دامپزشکی بافق،مسعود سعیدی پناه؛ سرپرست دامپزشکی شهرستان گفت: بیماری تب مالت از بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و دام می باشد که علاوه بر آسیب به سلامت جمعیت انسانی، خسارات اقتصادی برای دامداران و روستاییان به دنبال دارد که دامپزشکی مجموعه اقدامات بهداشتی را برای پیشگیری از بروز و انتشار این بیماری ارائه می دهد.

وی گفت: بیماری تب مالت در دام با سقط جنین در ماه های آخر آبستنی و به ویژه در زایش اول همراه است و مصرف شیر و فرآورده های لبنی آلوده و همچنین تماس مستقیم انسان با ترشحات دام آلوده به بیماری تب مالت، از عوامل انتقال این بیماری به انسان می باشد
سعیدی پناه اظهار داشت: اداره دامپزشکی شهرستان بافق با هدف پیشگیری از بروز و انتشار و کنترل این بیماری اقداماتی از جمله آموزش به دامداران و واکسیناسیون دام واجد شرایط را در دستور کاری خود قرارداده و از ابتدای سال تا کنون حدود ۲۰۷۰ راس بره و بزغاله و قریب به ۵۶۰ راس گاو و گوساله را علیه این بیماری واکسینه نموده است.
وی تصریح کرد: سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت بر دو اصل واکسیناسیون و تست و نیز شناسایی و کشتار دام های آلوده است.
سعیدی پناه تصریح کرد: از دیگر اقدامات این اداره در راستای پیشگیری از بروز و کنترل انتشار این بیماری انجام عملیات خونگیری و پایش بیماری تب مالت در واحدهای دامداری می باشد که به صورت مستمر در شهرستان در حال انجام است و خونگیری دامهای موجود در مجتمع گاو شیری صدر اباد انجام گرفته است و خوشبختانه مورد مثبتی گزارش نشد.
وی یکی دیگر از روشهای کنترل تب مالت را رعایت پیش سرد گذاری گوشت دانست و افزود: خوشبختانه عملیات پیش سرد گذاری گوشت استحصالی در کشتارگاه دام بافق بصورت روزانه و مطلوب انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه قطع حلقه انتقال این بیماری به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است و بصورت فصلی پایش شیر خام در دامداریهای صنعتی انجام میگیرد، بیان کرد: شهروندان فرآورده های لبنی مورد نیاز خود را از مکانهای مجاز که تحت  نظارت بهداشتی دامپزشکی است، تهیه نمایند و در صورت خرید شیر فله ای بلافاصله آن را جوشانده و سپس مصرف کنند.
سعیدی پناه در پایان از دامداران درخواست نمود همکاری لازم را  جهت واکسیناسیون دام های واجد شرایط با دامپزشکی داشته باشند و هنگام خرید و حمل دام از استانهای مجاور، اخذ مجوزهای لازم را لحاظ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا