از مؤلفه های امنیت، امر به معروف و نهی از منکر است

در هفته نیروی انتظامی قرار داریم؛ نیرویی که هدف از تشکیل آن مطابق با ماده سوم قانون نیروی انتظامی « استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایشی عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از‌دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارچوب این قانون در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران است». (1)
بر همین اساس نیروی انتظامی دارای وظایفی است که بر اساس آن استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی از جمله ماموریت های این نیرو می باشد. وقتی صحبت از آسایش عمومی و فردی می شود؛ یعنی تمامی شئونات یک آدمی در جامعه؛ این است که این نیرو وظیفه خطیری را بر عهده دارد. بر همین اساس لزوم پاسداشت از این ماموریت بیش از پیش احساس می شود. مقام معظم رهبری هم در کلام خود بارها بر این وظیفه تاکید دارند که «در واقع نیروی انتظامی عامل بسیار مهمّی است برای حفظ امنیّت کشور؛ چه در داخل شهرها، چه در جادّه‌های بین شهری و چه در مرزها» است. (2)
و می دانیم از مولفه ها و پایه های امنیت، امر به معروف و نهی از منکر است که موجب می شود تا جامعه روح آرامش و امنیت را به خود ببیند. حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:
»لاتترکوا الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم؛ امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید چون که ترک این دو وظیفه موجب می شود که اشرار بر شما مسلط شوند. [و باعث ناامنی گردد.]»
بی شک نیروی انتظامی مهم ترین جایگاه را دارا بوده و برای تقویت این نیرو باید تلاش کرد؛ چرا که اگر این نیرو در انجام ماموریت هایش سست و ضعیف گردد اشرار و بدکاران بر مردمان مسلط شده و باعث ناامنی و رعب و وحشت در میان جامعه خواهند شد.
منابع:
( 1) https://rc.majlis.ir
(2) https://farsi.khamenei.ir
(3) نهج البلاغه، خطبه 27

دکتر محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا