ادامه مرمت مسجد جامع در گرو تأمین اعتبار

به گزارش پایگاه خبری افق بافق، مسجد جامع بافق، از زیباترین و مهمترین بناها و دیدنی‌های ارزشمند شهرستان بافق محسوب می‌شود. این مسجد که مردم بافق آن را به نام مسجد جمعه می‌شناسند، از نظر معماری در بین بناهای تاریخی یزد بسیار ارزشمند و محبوب است، به طوری که هر ساله گردشگران زیادی با گروه های گردشگری از یزد راهی بافق شده و از این مسجد دیدن می‌کنند. طرح مسجد جامع بافق از روی نقشه و طرح‌های معابد و مساجد قبل اسلام ساخته شده است. در بازدید از فضای مسجد جامع بافق در وسط حیاط آن، گودال باغچه‌ای را می‌بینید که از لحاظ معماری، به خصوص معماری کویری دارای اهمیت فراوان است. در وسط صحن این مسجد درختان سرسبز خرما با حجره‌هایی که در اطراف آن وجود دارند، گرداگرد حیاط را فرا گرفته‌اند. این مسجد از دو قسمت تابستانه و زمستانه تشکیل شده است که در قسمت تابستانی مسجد شبستان‌ها و بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد در دو ردیف با پایه‌های محکم به چشم می‌خورند که دیدنشان تماشایی است. گرد‌ بودنِ گنبد مسجد جامع بافق، از نظر معماری در دنیا بی‌نظیر و مشهور است و نمای آن زیبایی و شکوه خاصی دارد. از دیگر دیدنی های مسجد بافق یزد هشتی‌های بزرگی است که در ضلع شرقی این مسجد قرار دارند و سقف آن با گچ‌بری‌های زیبا و باشکوهی تزیین شده است. در پیشانی و ایوان این مسجد از تزیینات کاشی‌کاری‌ زیبای دوره قاجار استفاده کرده‌اند که جلوه خاصی به بنا بخشیده است. در محراب شبستانی مسجد جامع بافق وقف‌نامه سنگی تعبیه شده که قدمت آن به سال 1190 هجری قمری بر می‌گردد.

بزرگترین آرزویم ایستادن در جایگاه مکبر مسجد بود

“محمد مهدی فتوحی” متولی مسجد جامع بافق، در گفتگو با خبرنگار افق بافق، عنوان نمود: در سال 1352 در خانواده ای مذهبی در بافق متولد شدم، پدر و پدربزرگم هر دو خادم و متولی مسجد جامع بودند و از دوران کودکی در مسجد پرورش یافتم، 8 ساله بودم که به همراه پدرم به مسجد می رفتم، در آن زمان، زیر زمین مسجد جامع، مکانی برای برگزاری کلاس های آموزشی قران بود و نوجوانان و کودکان زیادی به منظور یادگیری قران در کلاس های آموزشی حضور می یافتند، در آن روزها، بزرگترین آرزویم ایستادن در جایگاه مکبر مسجد بود و محقق شدن این امر موجب شد تا گرایش بیشتری به سمت و سوی مسجد داشته باشم و این عشق و ارادت همچنان پابرجاست.
وی افزود: بنده مفتخرم، قریب به 33 سال، در کسوت دبیر آموزش و پرورش به امر تعلیم و تربیت فرزندان شهر و دیارم پرداخته ام، هم زمان از سال 1375 تا کنون به عنوان متولی مسجد جامع مشغول به فعالیت می باشم.

مسجد جامع بافق قدمتی 500 ساله دارد

فتوحی در ادامه عنوان نمود: قدمت مسجد جامع بر اساس آنچه در تاریخ ثبت شده به قرن دهم هجری، قریب به 500 سال قبل بر می گردد. این مسجد به همت ملامحمد باقر در زمان صفویان بنا شد و چندین مرتبه مرمت و بازسازی شد، در سال 61 دو رواق به مسجد افزوده شد و وسعت بیشتری پیدا کرد، همچنین شبستان قدیمی مسجد نیز در سال 65 پس از انجام مراحل بازسازی، تخریب شد.

ادامه فرایند بازسازی مسجد نیازمند تامین اعتبار می باشد

وی گفت: با توجه به استقبال و حضور پرشور مردم در نمازهای جمعه و جماعت تصمیم بر آن شد تا فضای مسجد جامع گسترش بیشتری پیدا کند، لیکن ادامه فرایند بازسازی مسجد نیازمند تأمین اعتبار می باشد.
وی در بیان پاره ای از مشکلات مسجد جامع عنوان نمود: با توجه به عدم تکمیل صحنی از مسجد که به منظور اقامه نماز در اختیار بانوان قرار دارد، کمبود فضای کافی، بویژه در روزهای جمعه کاملا مشهود می باشد، امسال نیز با توجه به گرمای بی سابقه هوا، به منظور تهویه هوا با دشواری های زیادی مواجه بودیم و دو دستگاه هواساز مسجد از کار افتاد؛ ولی تلاش نمودیم تا با اضافه کردن کولر بتوانیم تا حدودی از گرمی هوا بکاهیم و قول مساعد به منظور تهیه چند هواساز داده شده است.

وی در بیان تعریف خود از مسجد عنوان نمود: از دیدگاه بنده، مسجد عشق است، زمانی که عشق به مسجد وجود داشته باشد، حرف و سخن ها برایت بی معنا می شود و این عشق به مسجد بود که موجب شد ماندگار شوم.

نقش اساسی ائمه جماعات در جذب نوجوانان به مساجد

وی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی موجب جذب جوانان به سمت مسجد می شود عنوان نمود: مسجد همیشه موجب آغاز حرکت و جنب و جوش مردم بوده است، بسیاری از حرکت های انقلابی اوایل انقلاب از مساجد آغاز شده است، مسجد باید از فضایی زیبا برخوردار بوده؛ ائمه جماعات نقش بسيار اساسي و حياتي در مساجد دارند و در واقع اين قشر می بایست از توان مدیریتی و فرهنگی بالایی برخوردار بوده و با برخورد مناسب زمینه جذب جوانان به سمت مسجد را فراهم نماید؛ وی از ساخت دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی دخترانه و پسرانه در کنار مسجد ابراز خرسندی نمود و اظهار کرد: حضور دانش آموزان در زمان اذان ظهر در صفوف نماز مسجد،تاثیرات مثبت زیادی را به همراه دارد.

فعالیت های انجام شده در مسجد جامع

وی در بیان فعالیت های انجام شده در مسجد جامع عنوان نمود: صبح ها برنامه مشخصی برگزار نمی گردد، اما در عصرها در روزهای مشخصی مراسم یاد بود اموات برگزار می شود، همچنین، در روزهای دوشنبه مراسم قرائت زیارت عاشورا ، در روزهای 5 شنبه دعای کمیل و جمعه ها دعای ندبه برگزار می شود، شنبه هر هفته نیز حدیث شریف کسا خوانده شده و یکشنبه ها نیز مراسم روضه موقوفه برگزار می شود.
فتوحی در پایان عنوان نمود: مسجد جامع نیازمند تزریق بودجه ای می باشد که بتوان عملیات مرمت مسجد را به اتمام رساند.

حکیمه السادات میرمحمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا