ادارات شهرستان نقش خاص و مؤثری ندارند

به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ روز دوشنبه 22 مردادماه 1403 «ابوالقاسم دهقان»، فرماندار شهرستان بافق، «محمد رحیمی پور»،بخشدار مرکزی و «علی حسن پور»، مدیر روابط عمومی فرمانداری، در محل دفتر هفته نامه افق کویر حضور یافتند.

فرماندار بافق در محل دفتر افق بافق گفت: تنها رسانه مکتوب شهرستان بافق که قریب سه دهه سر زنده و پویا به کار خود ادامه می دهد مجموعه رسانه ایی و مطبوعاتی افق کویر است. وی افزود: مدیر مسئول هفته نامه افق کویر با وجود مشکلات موجود مرتبط با انتشار منظم ،هزینه های زیاد کاغذ؛ و سایر موارد طراحی ،حروف چینی و صفحه آرایی و… صحنه رسانه را ترک نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت گرانی کاغذ که برای تهیه یک کتاب کوچک ۲۰ صفحه‌ای کودک باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شود؛ برای همین میزان مصرف کاغذ، در هفته نامه افق کویر مبلغ ۱۰ هزار تومان برای یک نسخه پرداخت که هزینه زیادی نیست.

وی عنوان کرد: قطعاً اگر حمایت دولت و کشور و یارانه کاغذ نباشد با مشکل روبرو می‌شوید، علی رغم این موضوع که دکتر تشکری از منابع مالی شخصی خودش و از جذب کمک‌های دیگر از قبیل آگهی و رپورتاژ خبری اینکه رسانه مکتوب را حفظ کند؛ تصورش هم کاملاً دشوار است.

از ویژگی آثار مکتوب است
که بعنوان سند قابل استفاده آیندگان است

وی با بیان این مطلب که اگر چه فضای مجازی در دسترس همگان است ولی نباید بعنوان سند آرشیوی قطعی به آن استناد کرد گفت: همت و علاقمندی دکتر تشکری باعث این اتفاق خوب است و از ویژگی آثار مکتوب است که بعنوان سند قابل استفاده آیندگان و ماندگار می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد و گفت: همانطور که همت نموده و با کادر مشخص و پرانرژی و علاقمند، بدون درآمد خاص و ثابتی ، یک دفتر نشریه ایجاد کرده اند جای تقدیر دارد .
وی تصریح کرد: برخود لازم دانسته که برای تبریک روز خبرنگار به این دفتر مراجعه نماییم؛ و از زحمات بی منت و صادقانه مدیر و عوامل هفته نامه که نقش مهمی در توسعه‌ و پیشرفت همه جانبه شهرستان دارند تشکر و قدردانی نماییم

انتشار مطالب خبری و گزارشات تحلیلی با نگاه تخصصی مورد توجه قرار بگیرد

وی بیان کرد: خبرنگاران با تحصیلات مرتبط با رسانه و حرفه‌ روزنامه نگاری در شهرستان بافق باید حضوری مؤثر داشته باشند تا انتشار مطالب خبری و گزارشات تحلیلی آنها با نگاه تخصصی مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: یک خبرنگار باید یک شخصیت اجتماعی قابل قبول و وجه فرهنگی او برجسته باشد؛ که اگر مطالبی از جانب او گفته شد مورد پذیرش قرار گیرد.

برخی خارج از اصول خبری و‌ بدون بررسی مسائل ،مطالبی را منتشر می کنند

وی عنوان کرد: افراد مختلفی را می شناسم که در عرصه‌ خبری بعنوان فعال رسانه ای، خبرنگار مطبوعاتی و یا فضای مجازی بافق بصورت جدی فعالیت می کنند و مطالبه گران خوبی هم هستند. این افراد عمدتا فرهنگی و سرشناس و قابل احترام هستند و قلم های اثرگذاری دارند؛ اما تعداد کمی هم خارج از اصول خبری و‌ بدون بررسی مسائل ،مطالبی را منتشر می کنند که ، تصمیم گیری و‌پیگیری ها را تا مقطعی با مشکل مواجه می کند و باید در انتشار مطالب به صحت و سقم آنها توجه ویژه ای شود تا این گزارشات و موضوعات که اغلب از اهمیت بسزایی در سطح شهرستان، استان و کشور برخوردار است عادی قلمداد نشود.
رسالت خبرنگار اثر قلم او است

وی با بیان این مطلب که خبرنگار رسالت مهمی دارد؛ گفت: رسالت خبرنگار اثر قلم او است و هنگامی که مطلبی را می نویسد و منتشر می کند باید بازخورد داشته و نتیجه بخش باشد و نباید بدلیل تکرار در بیان و انتشار موضوعی مهم ،عادی نگری شود و موجب حذف موضوع یا گذشتن از آن و‌ مورد بی توجهی قرار گیرد.
وی افزود: عادی نگری اخبار موجب می‌شود افراد پیگیر به روزمرگی دچار شده و بعضا موارد مهم به ورطه فراموشی سپرده شود .

ادارات شهرستان نقش خاص و مؤثری ندارند

فرماندار بافق پیرامون اقدامات عمرانی آموزشی و فرهنگی ،درمانی و راهها و جاده‌های شهرستان گفت: یکی از دلایل کندی بعضی طرح ها و طولانی شدن آنها این است که نظارت و مدیریت مستقیم اجرای طرح ها به عهده وزارتخانه‌ها و به تبع آن ادارات کل استانی مرتبط با هر موضوعی است و ادارات شهرستان نقش خاص و مؤثری ندارند و صرفا گزارش های پیشرفت کار را به مدیران بالادستی ارائه می دهند
وی گفت: در حدود ۵۰ سال قبل معدن بزرگی به نام سنگ آهن مرکزی ذخایر معدن را برآورد نموده و برای بهره برداری میزان نیروی انسانی و امکانات و زیرساخت‌های آن را از جمله مسکن، مراکز آموزشی و درمانی و تفریحی( ورزشی، سینما، رستوران دریاچه)را مورد بررسی قرار می دهد و شهرک آهنشهر را به وجود می آورد و این اتفاق با برنامه ریزی و نظم متخصصان و برنامه ریزان صورت گرفت.

هیچ اقدامی برای رفاهیات کارگران و پرسنل و خانواده های آنان بعمل نیاوردند

وی افزود: در حال حاضر معادن مختلفی در طول سال های اخیر که میزان ذخایر آن اگر بیشتر از سنگ آهن نیست کمتر هم نیست شروع به اکتشاف و بهره برداری نمودند ولیکن و با اظهار تاسف زیاد هیچ اقدامی برای رفاهیات کارگران و پرسنل و خانواده های آنها بعمل نیاوردند و شهرستان را با مشکلاتی چون کمبود مدارس ،مراکز خدمات درمانی ، منازل مسکونی و سایر نیازهای اجتماعی،فرهنگی تفریحی و‌حتی مذهبی و ورزشی مواجه نموده است.بنابراین باید همانند شرکت سنگ آهن مرکزی در قبل از شروع فعالیت و یا همزمان با آن، برای نیروی انسانی و امکانات و زیرساخت های مورد نیاز، برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
وی گفت: باید مشخص کنند که نیروی انسانی و خانواده های آنها در کجا اسکان خواهند یافت و موضوعات بهداشت و درمان ، تجهیزات و همچنین مدرسه را در برنامه خود قرار دهند.
وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان صدور مجوز باید برنامه ریزی و اجرای پیوستی های بیان شده را برای معادن تعریف کنند.
وی در ادامه به معادنی که حتی در شروع کارشان در شهرستان دفتر مدیریت و برنامه ریزی ندارند و قطعا مشکلات موجود را لمس نکرده و یا بی تفاوت از کنار آن گذشته و بعضا فعالیت اداری خود را در مدارس غیر فعال انجام و نیز اسکان پرسنل خود را در خوابگاههای غیر فعال مراکز آموزشی قرار دادند.

شهرستان از لحاظ مسکن و مراکز آموزشی بدلیل ظرفیت های محدود با چالش روبه رو خواهد شد

وی تاکید کرد: آیا نیروهای کاری و اداری معادن و صنایع، امکانات اولیه زندگی و سایر خدمات لازم ندارند و به مرکز آموزشی، بهداشت و غیره نیاز ندارند؛ اگر افراد در شهرستان بافق اسکان یابند شهرستان از لحاظ مسکن و مراکز آموزشی بدلیل ظرفیت های محدود با چالش روبه رو خواهد شد.
معادن باید برای تامین معلم ها و پزشکان ،خاص مخاطبین خودشان متعهد شوند
وی عنوان کرد: معادن باید برای تامین معلم‌ها و پزشکان ،خاص مخاطبین خودشان متعهد شده و هماهنگ با ادارات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اقدامات لازم را انجام دهند .حتی برای فضاهای ورزشی و فرهنگی و نیز جاده ها و راههای مورد استفاده شان باید برنامه ریزی نموده و هماهنگ با دستکاههای ذیربط هزینه نمایند.
وی تاکید کرد: همه باید با اتحاد، هماهنگ و با تعامل کارها را دنبال تا نتایج خوبی حاصل شود.
وی عنوان کرد: باید مطالب بیان شده در خطبه های نماز جمعه ،جلسات توسعه و عمران ، جلسات فرمانداری و شورای اداری و سایر جلسات فرهنگی و مذهبی ، خروجی مطلوب و نتایج مؤثری داشته باشد. البته طرح های چون پهنه ریلی، پرورش شتر،پرورش تیلاپیا در سه ماه اخیر نتایج خوبی حاصل شده و سرمایه گذاران می توانند فعالیت خود را در بخش های مختلف شروع کنند.

باید از رسانه ابزار قوی و مقتدرانه استفاده کرد

وی با اشاره به برگزاری جلسات مطبوعاتی گفت: اگر فرماندار نشست با اصحاب رسانه بگذارد باید خروجی کار آن مشخص باشد به طور مثال در سال ۱۳۹۹ فرماندار وقت از روی خیرخواهی اعلام کرد؛ اگر تا پایان شهریور بیمارستان به نتیجه نرسد،پیمانکار خلع ید می‌شود نتیجه کنفرانس خبری بوده است چه اتفاقی افتاد؟ و چه کسانی مانع این اقدام شده و پروژه را سالها معطل کردند. اگر جلسه ای برگزار و رسانه دعوت می شود حتما باید از این ابزار قوی و مقتدرانه استفاده کردکه به نفع مردم وشهرستان مسائل دنبال شود .
وی اضافه کرد: چند درصد از مردمی که در شهرستان هستند مطلع هستند؛ که چه اتفاقی دارد می‌افتد و چه کسانی منافع خودشان را تامین می‌کنند و چه کسانی منافع مردم را می‌بینند این خیلی مهم است که تفکیک شود
اصطلاح بومی و غیر بومی را باید حذف کرد

وی تصریح کرد: اصطلاح بومی و غیر بومی را باید حذف کرد شخصی که در این شهرستان دلسوزانه برای مردم وقت بگذارد حالا چه بومی چه غیر بومی باید مورد حمایت قرار گیرد.

زحمات مدیران بومی و غیر بومی در دوره های مختلف تفکیک شود

وی ادامه داد: باید نگاه رسانه‌ها و مطبوعات به مسئولین بومی و غیر بومی ،با نگرش خیرخواهی و‌منفعت مردمی باشد و زحمات مدیران بومی و غیر بومی در دوره های مختلف دیده شود و مدیران فعلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و‌از بیان مطالبی که رنجش و ناراحتی را موجب می شود پرهیز نمایند. مدیران و کارشناسان با اصالت و متخصص بافق از سرآمدان مدیران موفق استان و کشور در مراکز درمانی،آموزش عالی ،مدارس،وزارت نیرو،صنایع و معادن و ….در ادوار گذشته و حال بدون نگاه بومی بودن مشغول بکار بودند و افتخاراتی را رقم زدند.حتی در عرصه های فرماندهی دوران دفاع مقدس ،بافقی های عزیز حماسه آفریدند . از بزرگان و متنفذین بافق یاد بگیریم و هر کس که برای خدمت به مردم امده را همراهی کنیم.
وی تاکید کرد: اگر مسئول بومی و غیر بومی از حمایت هر گروه و‌ دسته و ستادی برخوردار باشد ولی دغدغه برای رفع مشکلات نداشته باشد باید حذف شود؛ مسئول باید خدمتگذار باشد.
وی تصریح کرد: بخش عمده مسائل که دغدغه شهرستان است به وزارتخانه های ذیربط مربوط می شود و باید طبق بخشنامه ها و دستورالعمل های خودشان عمل کرد و مسئولین شهرستان نمی توانند خارج از آن دستورالعمل کار کنند. فلذا پیگیری های منظم و مکرر و مطالبه گری منطقی و درست قطعا نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.
وی به سخنان امام جمعه شهرستان پیرامون آب و هوای شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: آب و هوا با توجه به شرایط به چند نوع تقسیم بندی می شود(نوع 1 الی نوع 4).
وی افزود: برای شهرستان بافق در مصوبه کشوری در تقسیم بندی نوع 4 قرار گرفته است و باید پیگیری شود و معذوریت های قانونی رفع و حتی الامکان در ردیف های دوم یا سوم قرار گیرد.
وی پیرامون بیمارستان 96 تختخوابی گفت: برای این طرح استاندار محترم دستور تخصیص 100 میلیاردتومان اعتبار را صادر کردند و این مهم با ۵۰ در صد اعتبارات استانی و ۵۰ درصد اعتبارات شهرستان انجام شده است.

مشکل مدیریت و نظارت است

وی افزود: بعد از پیگیری های زیاد مشخص شد که بحث اعتبار و مالی نیست بلکه مشکل مدیریت و نظارت است و تمام مشکلات برمی‌گردد به اینکه وظیفه دستگاه کارفرمایی و نظارتی به خوبی انجام نمی‌شود و کارشناسان و مدیران نظارتی باید به موقع کار را انجام دهند و به موقع ورود پیدا کنند.
وی بیان کرد: همیشه فرماندار بدلیل کم کاری و بی تفاوتی دیگران زیر سوال می رود؛ در صورتی که اشخاص مسئول در هر حوزه و موضوع کاری مرتبط با اداره و سازمان خود باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشند.افرادی متعهد و متدین در ادارت مشغول هستند ولی خسته شده و باید جابجا شوند و ۱۵ الی ۲۰ سال در مناصبی هستند که پیگیری و نظارت بر طرح ها برایشان تکراری شده و به روزمرگی افتادند و شهرستان را با مشکل مواجه می کنند.
وی عنوان کرد: مشابه طرح بیمارستانی و درمانی بافق در نقاط مختلف استانی و کشوری وجود دارد که خیلی زمان بر نبوده و پیشرفت های خوبی داشته و به نتیجه رسیده است. همیشه بحث اعتبار و بودجه فقط کارساز نیست .اعتماد متقابل کارفرما و پیمانکار باعث پیشرفت کار می شود .متاسفانه در پروژه بیمارستان بافق ،اعتماد بین کارفرما و پیمانکار کاملا از بین رفته و اصلاح پذیر نیست و بیش از این معطل نباید شد و پیمانکار باید خلع ید گردد.اگر حسب نظر فرماندار وقت در سال ۹۹ این مهم اتفاق افتاده بود تاکنون بیمارستان به بهره برداری رسیده بود.
وی افزود: در یکی از شهرستانها یک پیمانکار به مجموعه‌ای اعتماد نموده و کارهایش را انجام داده است و حتی ضرر هم کرده ولی چون یک مرکز درمانی و خدماتی برای مردم بوده ،معطل تزریق بودجه نبوده و کار را به اتمام رسانده است و بعد از آن پیگیر مطالبات شده است. یک پیمانکار باید برخوردار از مسائل مالی بوده و توانایی انجام کار مورد تعهد را داشته باشد.

بودجه و اعتبار بهانه است

وی تصریح کرد: وقتی از سوی مسئولی بیان می شود که ساخت بیمارستان در بافق طی 10 سال طبیعی است و تاکید بر عجله نداشتن فرماندار دارد چه قضاوتی باید کرد و چه انتظاری باید داشت؟ چطور می‌شود کشورهایی که نه با دین سر و کار دارند نه اعتقادی به خدا و قیامت ولی برنامه‌ریزی دارند و در ظرف مدت کوتاهی و بعضا دو هفته و دو ماهه با استقرار صدها مهندس و کارگر بطور شبانه روزی بیمارستان 400 تختخوابی را ایجاد می کنند. حالا دو‌ماه و دو هفته پیش کش ،حداکثر سه سال باید به اتمام برسد .بودجه و اعتبار بهانه است .برنامه ریزی نبود و زمان بندی مشخصی نداشته است .

حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا