آب پاکی روی دست کشاورز

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ هنوز تابستان از راه نرسیده بود؛ که فعالان بخش کشاورزی نگران تصمیم گیریهای مسئولان درباره خاموشی چاه موتورهای کشاورزی بودند؛ زیرا با اجرایی شدن آن، برای محصولات کشاورزی تنش آبی ایجاد می شد و کشاورزان، در کنار سختی‌های کارشان با کاهش محصول باغات و مزارع خود روبرو می شدند و خسارات زیادی در شهرستان بافق با این شرایط آب و هوایی (گرم و خشک) متحمل می شدند؛ کشاورزان چندین مرتبه برای مطالبه به فرمانداری مراجعه نمودند؛ خبرنگار هفته نامه افق کویر برای جویا شدن از احوالات کشاورز و کشاورزی در این شرایط با چند تن از کشاورزان گفتگویی نمود؛ که در ادامه می خوانید:

دو مرتبه پمپ چاه سوخت و 300 میلیون تومان خسارت وارد شد
“عاشوری” یکی از فعالان عرصه کشاورزی در بافق گفت: بیشترین فعالیت من در زمینه پسته است و خاموشی چاه ها لطمه عجیبی به من وارد کرده است دو مرتبه پمپ چاه سوخت و 300 میلیون تومان خسارت وارد شد.

به نظر می رسد با کبریت آتش به جان درختان زده اند
وی افزود: درختان به گونه ای خشک و آفتاب سوخته شده است که به نظر می رسد با کبریت آتش به جان درخت افتاده است.

خسارت وارده 60 تا 70 میلیاردتومان است
وی با بیان این مطلب که خسارت وارده 60 تا 70 میلیاردتومان است؛ گفت: دارای دو چاه با مساحت 120 هکتار می باشم که حداقل هر هکتار 500 میلیون تومان محصول باید داشته باشد به عبارتی 1200 کیلوگرم پسته باید در یک هکتار برداشت نمایم، اما در حال حاضر نیمی از درختان خشک شده اند و نیمی دیگر نیز مغز نگرفته اند و اینگونه به راحتی می توان میزان خسارت را برآورد نمود.
وی بیان کرد: با قطعی آب، مدار آب نیز عقب افتاد و پسته ها مغز نگرفتند و همچنین حتی هزینه نهال هایی که خریده ام را نیز نمی توانم بپردازم حدود چهار میلیاردتومان نهال تهیه کردم که با این وضعیت موجود هزینه نهال ها هم عایدم نخواهد شد.

همزمان محصولات امسال و سال بعد را از دست داده ام
وی عنوان کرد: پیامدهای بی آبی فقط به سال جاری ختم نمی شود درخت هایی که خشکیده اند برای سال بعد محصولی نخواهند داشت و درختانی که خشک نشده اند “جوانه‌های پسته” از بی آبی و شدت گرما خشک شده و اینگونه همزمان محصولات امسال و سال بعد را از دست داده ام.

ریشه درخت از لحاظ تغذیه وضعیت عالی داشت و تنها با کمبود آب روبه رو بودم
وی اظهار کرد: من به صورت علمی کشاورزی می کنم و تمام آزمایشات انجام شده را دارم و درختان از نظر تغذیه غنی بودند و ریشه درخت از لحاظ تغذیه وضعیت عالی داشت و تنها با کمبود آب روبه رو هستم.
وی اضافه کرد: با خاموشی متعدد چاه ها پمپ‌ها می سوزد و یک هفته طول می کشد تا پمپ تعمیر گردد و اینگونه مدار آب 15 روز عقب می افتد و درختان دچار کم آبی شده و خشک می شوند.
وی گفت: آب و خاک شهرستان بافق شور است و با افزایش مدار آب شوری زمین بالا می آید.

شوری زمین به 20000 رسیده است
وی افزود: قبلا شوری زمین 16500 بود و در حال حاضر به 20000 رسیده است در فصل زمستان از طرف اداره آب منطقه ای آب قطع می شد و در تابستان نیز از طرف اداره برق چاه ها خاموش می شود، به همین دلیل در زمستان نیز تنها یک بار آبگیری انجام شد و خاکشویی به اندازه کافی صورت نگرفت.

هیچ کاری برای کشاورزان انجام ندادند
وی با بیان این مطلب که نشست هایی با رییس شورای شهر و نماینده مجلس داشته و نامه هایی نیز مکتوب شد اما هیچ کاری برای کشاورزان انجام ندادند.

دولت موظف است برق مورد نیاز را تأمین کند
وی در پاسخ به این پرسش که ” آیا نمی توانید با نصب پنل های خورشیدی برق مورد نیاز خود را تولید کنید؟” گفت: از دولت 27 سال، قبل برق خریداری شده است و دولت موظف است برق مورد نیاز را تامین کند.

من تولید کننده برق نیستم تولید کننده پسته هستم
وی افزود: من تولید کننده برق نیستم که برق تولید کنم، من کشاورز و تولید کننده پسته هستم و در شهر “نوق” یکی از کشاورزان پنل‌های خورشیدی نصب نموده و هر روز با کمبود برق مواجه می شود و با مشکلاتی روبه رو است در صورتی که کشاورز درگیر کارهای روزمره خود است و نمی تواند برای تولید برق نیز وقت بگذارد.
وی با بیان این مطلب که دو چاه کشاورزی 600 تا 700 میلیارد تومان ارزش دارد؛ گفت: اگر با یک سوم قیمت (250 میلیاردتومان) زمین های کشاورزی من را بخرند فروشنده هستم.

در موقعیتی که فوق العاده برای کشاورزان حساس است، آب قطع می‌شود
” محمدی” یکی دیگر از کشاورزان عنوان کرد: خاموشی چاه ها یکی از مسایلی است که برای سومین سال اتفاق می افتد و با توجه به گرمای بی‌حد شهرستان بافق که در کشور از نظر شدت دما نیز در صدر است باز دقیقاً در اوج نیاز آبی محصولات کشاورزی در این موقعیت که فوق العاده برای کشاورزان حساس است، آب قطع می‌شود.

چراغ خاموش برای بخش کشاورزی
وی افزود: قطع شدن آب باعث خسارت فوق العاده جدی می‌شود، به طوری که حتی تراز کشاورز را منفی می‌کند یعنی هیچ بهره ای نمی برد و حتی جوابگوی هزینه‌هایی هم که پرداخته است ؛ نمی‌شود و این چراغ خاموش برای بخش کشاورزی است.
وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 60 درصد محصولات پسته و خرما که محصولات عمده شهرستان بافق هستند از بین رفت و از حالت بازارپسندی خارج شد و کشاورز به شدت متضرر شد و دلیل آن تغییر نوبت آبی است که اتفاق می افتد و کشاورزان سردر گم این هستند که چه مقدار و به چه صورت آب را مدیریت کنند.
وی اظهار کرد: علاوه بر قطع شدن برق و کمبود آب بحث سوختن دینام‌های چاه است که وقتی چاهی متعدد خاموش شود و روزانه قطع و وصل شود صدمات جدی به پمپ‌های چاه وارد می‌شود.

ریزش چاه بر اثر خاموشی های متعدد
وی عنوان کرد: خسارتی که به چشم مسئولین نمی آید ریزش چاه بر اثر خاموشی های متعدد است و خسارت جدی به چاه های کشاورزی وارد می کند و در مجموع این خاموش و روشن شدن ها ضربه مهلکی بر پیکره کشاورزی شهرستان بافق بوده است.

اتخاذ تصمیمات یکسان برای مناطق با آب و هوای متفاوت
وی تصریح کرد: کارشناسی های لازم انجام نشده است و یکی از دلایل این است که تصمیمات یکسان برای مناطق با آب و هوای متفاوت اتخاذ شده است و عادلانه تصمیم گیری نشده است و امیدوارم مسئولین طرحی برای رفع این مشکلات ارائه دهند.

مسئولین یک جانبه تصمیم گیری نکنند
وی خطاب به مسئولین گفت: یک جانبه تصمیم گیری نکنند و با مشورت و کارشناسی شده طرحی را اجرا نمایند اگر با مشورت کار انجام می شد حتما راهکارهایی ارایه می شد و کشاورزان با مشکلات کمتری روبه رو می شدند.
وی افزود: مسئولین نمی دانند که مردم با چه مشکلاتی روبه رو هستند بنابراین مشکلات را درک نمی کنند انتظار می رود با نماینده کشاورزان مشورت شود.

باید برای رفع مشکل به خدا پناه برد
وی گفت: با 15 نفر از کشاورزان به فرمانداری مراجعه کردیم و مسئولین حاضر، عنوان کردند که ما و استانداری کاره ای نیستیم و از مرکز برق قطع می شود و اینگونه است که باید برای رفع مشکل به خدا پناه برد.
“شاهی” یکی از فعالان عرصه کشاورزی گفت: سال قبل به خاطر اینکه درختان بار زیادی داشت خسارت کمتری وارد شد اما در سال جاری با 80 درصد خسارت روبه رو خواهیم شد.

آب پاکی روی دست کشاورز
وی گفت : برای رفع مشکل به فرمانداری رفته و همه مسئولین مربوطه در فرمانداری حضور داشتند و گفتند که هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و آب پاکی را روی دست کشاورزان ریختند.
وی عنوان کرد: در “ناصرآباد” و در چاه ” نخلستان شاهی و شرکا” مشغول به کشاورزی هستم و خاموشی چاه ها مشکلات فراوانی ایجاد نموده است.
“سعادتی” با عنوان این مطلب که شدت گرما در سال 1403 برای محصولات پسته و خرما بسیار خطرناک استُ گفت: نمی توانیم کم آبی و گرمای هوا را چاره ای کنیم
وی بیان کرد: برای اینکه به محصولات کشاورزی کمتر خسارت وارد شود تمام سعی خود را می کنیم، اما نمی توانیم کم آبی و گرمای هوا را چاره ای کنیم.

وی افزود: به مرور زمان باید کشاورزی را رها کرد آب که نباشد کشاورز و محصول نیز نخواهد بود.
شایان ذکر است؛ با پیگیری های مستمر انجام شده از سوی کشاورزان و خبرنگاران ساعات خاموشی چاه ها از 5 ساعت به سه ساعت کاهش یافت؛ اما 2 ساعت کاهش خاموشی نیز فایده چندانی ندارد شوری آب و خاک این منطقه نیاز به آب با دوره های کوتاه مدت دارد، چرا که در فصل زمستان نیز با خاموشی چاه ها روبه رو بوده و نتوانستند آبشویی خاک را انجام دهند تا از شوری خاک بکاهند و شهرستان بافق از مناطق گرم و خشک است که شرایط آب و خاک متفاوتی نسبت به برخی از شهرستان ها دارد و باید تصمیمات مناسبی نیز برای آن اتخاذ شود.

حدیث عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا